Nedbemanning i oljeindustrien. En studie om hvordan ansatte i oljeindustrien kan skape et helsefremmende arbeidsmiljø under en nedbemanning
Abstract
Bakgrunn: Denne studien ser på ansattes erfaringer, holdninger og opplevelser av
arbeidsmiljøet under en nedbemanningsprosess i oljeindustrien. Dårligere opplevd helse og
trivsel kan være noen av konsekvensene blant ansatte som er i, eller har vært gjennom en
nedbemanningsprosess.
Formål: Studiens formål er å gi økt kunnskap om hvilke utfordringer ansatte opplever, samt
hvordan ansatte mestrer utfordringene under en nedbemanningsprosess. Studiens
problemstilling er: Hvordan kan ansatte i oljeindustrien skape et helsefremmende
arbeidsmiljø under en nedbemanningsprosess?
Metode: Det er gjennomført en kvalitativ studie for å besvare problemstillingen.
Datamaterialet er generert gjennom åtte individuelle dybdeintervju med ansatte fra en bedrift i
oljeindustrien, under en nedbemanningsprosess. Analysen av datamaterialet er inspirert av
Tjora (2012) sin Stegvis-deduktiv induktiv metode (SDI).
Hovedfunn: Manglende kommunikasjon mellom ansatte og ledelse, førte til frustrasjon,
usikkerhet og rykter. Trivselen blant ansatte i bedriften gikk ned, samtidig som de opplevde et
styrket samhold innad i grupperinger eller subkulturer. Videre opplevde de en større
arbeidsmengde og arbeidspress, noe som økte stressnivået. For å mestre utfordringene under
nedbemanningsprosessen, søkte ansatte mot andre metoder for å tilfredsstille sitt behov for
informasjon. De forsøkte å distansere seg følelsesmessig og holde fokuset på noe annet en
nedbemanningen for å ivareta trivselen og dempe stressnivået.
Konklusjon: Ansatte er med på å skape arbeidsmiljøet gjennom den daglige driften, også
under nedbemanningen, ved bruk av både individuelle og kollektive mestringsstrategier.
Samtidig påvirkes både ansatte og arbeidsmiljøet av hvordan nedbemanningsprosessen blir
gjennomført i praksis. I tilknytning til verdiene i det helsefremmende arbeidet, bør en strebe
etter å skape et helsefremmende arbeidsmiljø i nært samarbeid med ansatte, ved å se på
løsninger på et organisatorisk nivå. Det kan begrense negative effekter på ansatte, samt skape
en gjensidig støttende arbeidsplass. Noe som gir ansatte en større mulighet for å mestre
utfordringene de står ovenfor under en nedbemanningsprosess, og som videre har innvirkning
på arbeidsmiljøet.