Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSannerud, Ole
dc.contributor.authorFricker, Simen Eriksen
dc.date.accessioned2017-10-13T12:02:08Z
dc.date.available2017-10-13T12:02:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2460071
dc.description.abstractDenne avhandlingen har undersøkt hvordan MøllerGruppen samarbeider med Volkswagen AG og hvilke ulike effekter dette har medført over tid. Prosjektet har hatt et fokus på hvordan inter-organisatoriske læringsmekanismer skaper fordeler og ulemper i tillegg til hvordan forholdet preges av makt og avhengighet. Oppgavens hovedformål er å belyse relasjonelle forhold som preger en tradisjonell, norsk familieeid bedrift i strategifaget fra MøllerGruppens synspunkt. Avhandlingen har benyttet en kvalitativ forskningsmetode med et eksplorativt design. Sekundærdata fra Møllerarkivet har vært en stor ressurs og er i all hovedsak datagrunnlaget oppgaven bygger på. Fra Møllerarkivet er det benyttet årsberetninger, interne tidsskrift og 3 bøker om bedriftens historie. Det er også benyttet en viss grad av avisartikler som sekundærdata. Oppgaven har videre blitt supplert med primærdata i form av intervjuer med 3 relevante informanter i Customer Care-avdelingen til Harald A. Møller, importørleddet i MøllerGruppen. Prosjektets teoretiske rammeverk består av litteratur og forskning innen det strategiske fagfeltet med fokus på ressurs-basert teori herunder dynamiske kapabiliteter og inter-organisatoriske læringsmekanismer. Det er også redegjort for synspunkter i tradisjonell transaksjonskostnads-teori. På bakgrunn av den kronologiske case-historien om MøllerGruppen har det blitt identifisert 4 ulike underspørsmål knyttet til konkrete hendelser som har funnet sted i historien. Det teoretiske rammeverket har lagt grunnlag for analysene. Konklusjonen i prosjektet er at MøllerGruppen gjennom 69 år i samarbeid med partneren Volkswagen AG har utviklet sterk gjensidig tillit og dedikasjon til partneren på organisatorisk nivå. Tilliten medfører en uvanlig frihet til å betjene det unike, norske bilmarkedet på sin måte og ansees som en viktig suksessfaktor. Et interessant poeng oppgaven belyser er hvordan relasjonen bærer preg av en asymmetrisk maktbalanse med høye byttekostnader hvor MøllerGruppen har vært tvunget til å blant annet avslutte importen av visse merker. Trusselen fra eksterne forhold og teknologiske endringer synes som høy for partneren Volkswagen AG. Samtidig er det vanskelig å se hvilken markedsposisjon MøllerGruppen ville hatt i Norge uten samarbeidet med Volkswagen AG.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectstudiemarkedsføring
dc.titleMøllerGruppens relasjon til Volkswagen AGnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderThe Authorsnb_NO
dc.source.pagenumber83nb_NO
cristin.fulltext


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel