Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMøretrø, Tobias
dc.date.accessioned2017-10-13T11:31:22Z
dc.date.available2017-10-13T11:31:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2460055
dc.description.abstractCompanies today are faced with global competition, resource scarcities, rapid technological advances and companies have to be able to innovative in order to grow, be efficient, or even just survive in the marketplace. The concept of innovation is central to economic growth, and it can lead to sustained competitive advantage, which is something that firms should strive to achieve. Innovation is intentional and it requires that individuals are motivated. Therefore, it is very important for managers to know how to motivate their employees. How firms should organize and what methods they should use for different types of product innovations seem to be inconsistent and lacking in the literature. To generate more knowledge and a better understanding in this field, the research question for this study is formulated as: “How do large firms that produce high technological products organize for product innovation, and what methods do they use to promote innovative behavior?” This thesis investigates several aspects that are important in terms of how large firms that produce high technological products organize and what methods they use for product innovation. Some of the aspects surrounding the research question are the firm size, firms’ willingness to cannibalize own investments, R&D departments, and what types of innovation they produce. Five large firms that produce high technological products operating in different industries were investigated using in-depth interviews for data collection for this study. A holistic multiple case study design with an inductive approach was used in this study. Existing literature were first reviewed before data was gathered. From the analysis of the collected data, it was evident that many of the findings supported the theories reviewed from existing literature, but some were also contradictory. All of the companies in this study except from one had R&D department, which the literature also suggested that they should have. Four of the studied companies primarily focused on producing incremental innovations, while the last one focused more on radical innovations. Three of the investigated companies were using a matrix organizational structure, and it was seemingly an issue that some people worked on too many projects. All of the companies studied were following some sort of method or process for product innovation. One company had a selfmade model they were following, while three of the others were using the Systems Engineering Vee-model. It was also evident from this study, both from the literature review and from the interviews, that the culture in the organizations is a key determent of their ability to do product innovations.nb_NO
dc.description.abstractSammendrag på norsk Selskaper blir i dag møtt av global konkurranse, knapphet av ressurser, hurtige teknologiske fremskritt og bedrifter er nødt til å være I stand til å være innovative for at de skal vokse, være effektive, eller til og med bare for å overleve i markedet. Konseptet innovasjon er sentralt for økonomisk vekst, og det kan føre til bærekraftig konkurransefortrinn, som er noe bedrifter burde strebe etter å oppnå. Innovasjon er bevisst, og det krever individer som er motiverte. Derfor er det viktig at ledere vet hvordan de kan motivere sine ansatte. Hvordan bedrifter bør organiseres, og hva slags metoder de burde bruke for ulike typer produktinnovasjoner virker å være inkonsekvent og manglende i litteraturen. For å generere mer kunnskap og få en bedre forståelse av dette feltet, er forskningsspørsmålet for denne studien formulert som: “Hvordan organiserer høyteknologiske selskaper seg for produktinnovasjon, og hva slags metoder bruker de for å fremme innovativ atferd?” Denne avhandlingen undersøker flere aspekter som er viktig i forhold til hvordan store høyteknologiske selskaper organiserer og hvilke metoder de bruker for produktinnovasjon. Noen av de aspektene relatert til forskningsspørsmålet er bedriftens størrelse, bedriftens villighet til å kannibalisere egne investeringer, R&D avdelinger, og hvilke typer innovasjoner de produserer. Fem store høyteknologiske bedrifter som opererer i ulike industrier ble undersøkt ved hjelp av dybdeintervjuer for å samle data til denne studien. Holistisk ‘multiple’ case design med en induktiv fremgangsmåte er blitt brukt i denne studien. Eksisterende kunnskap ble først gjennomgått før datainnsamlingen startet. Fra analysen av innsamlede data var det tydelig at mange av funnene støttet teorier som var blitt gjennomgått fra eksisterende litteratur, men noen funn var også motsettende. Alle selskapene i denne studien, bortsett fra en, hadde R&D avdeling, som også litteraturen foreslo at de burde ha. Fire av de selskapene som ble studert fokuserte primært på å produsere inkrementelle innovasjoner, mens den siste bedriften fokuserte mer på radikale innovasjoner. Tre av de undersøkte selskapene brukte matrise organisasjonsstruktur, og det var tilsynelatende et problem at noen personer endte opp med å jobbe i for mange prosjekter. Alle selskapene i studien fulgte en type metode eller prosess for produkt innovasjon. En av selskapene hadde en selvlaget modell som de fulgte, mens tre av de andre selskapene brukte Systems Engineering Vee-modellen. Det var også tydelig fra studien, både fra litteratur gjennomgangen og fra intervjuene, at kulturen i organisasjonene var en nøkkel som spilte en stor rolle i deres evne til å skape produkt innovasjoner.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectstudieindøknb_NO
dc.titleProduct Innovation in Large Firms : How do large firms that produce high technological products organize for product innovation, and what methods do they use to promote innovative behaviour?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderThe Authornb_NO
dc.source.issue94nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel