Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrindheim, Mats
dc.date.accessioned2017-10-13T10:04:09Z
dc.date.available2017-10-13T10:04:09Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2460028
dc.description.abstractDenne avhandlingen gir en økt forståelse for sammenhengen mellom strategi, organisasjonslæring og informasjonsteknologi. Jeg har sett på fenomenet organisasjonslæring av digital kompetanse i lys av tre teoretiske rammeverk. Teorien om absorberende kapasitet er brukt som et overordnet teoretisk perspektiv. Holmqvist (2004) sitt teoretiske rammeverk er brukt for å analysere intra- og interorganisatoriske læringsprosesser. Crossan, Lane & White (1999) sitt teoretiske rammeverk er brukt for å undersøke hvordan skoler overfører kunnskap fra individ- til organisasjonsnivå. Min avhandling viser hvordan skoler balanserer utforskning og utnytting av læring innenfor disse rammeverkene. Studien er kvalitativ og utført som en casestudie. Min avhandling baserer seg på designet: multiple-case, embedded design. Intervju og deltakende observasjon har vært primærdata i min avhandling. Jeg har gjennomført ni dybdeintervju og tre telefonintervju. Jeg har også diskutert muligheter og utfordringer ved organisasjonslæring av digital kompetanse på dagskonferansen «å lede elevers digitale danningsprosesser». Først og fremst har denne studien avdekket hvordan prosessen ved å ta inn kunnskap om digital kompetanse oppstår. Denne prosessen er forklart ved å gi en rik beskrivelse om hvordan skoler lærer fra egen og andres erfaring. Videre avdekker denne avhandlingen hvordan prosessen ved å ta i bruk kunnskap om digital kompetanse oppstår. Denne prosessen er forklart ved å gi en rik beskrivelse om hvordan kunnskap overføres fra individ- til organisasjonsnivå. Avhandlingen viser også hva skolene bør jobbe med for å øke sin absorberende kapasitet av digital kompetanse. Dette er implikasjoner som kan være nyttig for skoleledelsen. Studiens største bidrag går til forskningsfeltet digital kompetanse. Avhandlingen har teoretisk og empirisk koblet digital kompetanse og organisasjonslæring i lys av teorien om absorberende kapasitet. Litteraturen om organisasjonslæring er også blitt rikere ved at jeg har sett på teorien om absorberende kapasitet i lys av Holmqvist (2004) og Crossan et al. (1999) sine rammeverk. Min avhandling har demonstrert hvordan disse rammeverkene kan integreres. Jeg har empirisk demonstrer at begrepene exploration, exploitation, intra- og inerorganisatorisk læring er viktige indikatorer for å beskrive organisasjonslæring. Til slutt har jeg empirisk demonstrert at organisasjonslæring er noe annet enn individuell læring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.titleOrganisasjonslæring og informasjonsteknologi : En casestudie av digital kompetanse i grunnskolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderThe Authornb_NO
dc.source.pagenumber127nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel