Mass media and female empowerment. The case of Game of Thrones
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455951Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Kvinnelig empowerment (myndiggjøring) og økt deltakelse i diskurs i det offentlige rom er
sentrale i helsefremmende arbeid, men møter betydelige barrierer. Massemedia spiller en
stor rolle for kvinnelig identitet og empowerment i måten de beskriver og skildrer kvinner,
og påvirker derfor helsefremmende arbeid. Målet med denne oppgaven var derfor å
analysere hvordan kvinner har blitt fremstilt i media, eksemplifisert ved den populære TVserien:
”Game of Thrones” (GoT), og undersøke den potensielle effekten av denne
avbildningen på kvinners empowerment. GoT beskriver 7 forskjellige riker i et mytisk
middelalderverden (Westeros og Essos) og mektige familier som feider om å bli konge
over de 7 kongedømmer. Hver familie har en eller flere kvinnelige hovedpersoner, som vi
følger. Jeg brukte diskuranalyse av alle sekvenser hvor kvinner deltok i sesong 1 og 5 av
GoT med fokus på de 8 dominerende kvinner i serien. Denne analysen viste at flere av de
dominerende kvinner i serien gjennomgikk betydelig styrking under utviklingen av
fortellingen, men etter økt empowerment, var det mange av dem som mislyktes, og fallt
tilbake til patriarkalsk dominans. Mindre dominerende kvinner i GoT ble fortrsatt
fremstillet som passive og underdanige og fortsatt utsatt for patriarkalsk dominans.
Kvinner i GoT hadde ikke fremgang på deres karakter og evner alene. Noen måtte ty til
seksuell manipulasjon eller tilegne seg mannlige karakteristika for å klare seg. Ser på den
presentasjonen av kvinner i massemedia over de siste 20 år, framstår også et mønster med
kvinner fortrinnsvis i passive roller, selv om det er blitt gradvis bedre over de siste år. GoT
fremstår som et ytterligere fremskritt hva angår empowerment av de dominerende
protagonister, men fortsatt vises mange kvinner i nedverdigende, passive situasjoner uten
empowerment. Massemedia har derfor fortsatt en vei å gå, hva angår understøttelse av
kvinnelig empowerment.
ABSTRACT
Female empowerment is a key determinant for effective health promotion. Mass media
play a big role for female identity and empowerment in the way they describe and depict
women, thereby either enhancing or hampering female empowerment. Several studies have
demonstrated significant impact of mass media on empowerment and health promotion.
The aim of this thesis was therefore to analyze how women are portrayed in the media,
using the very popular TV-series “Game of Thrones” (GoT) as an example, and the
potential impact of this depiction on female empowerment.
GoT describes 7 different kingdoms in a mythic medieval world (Westeros and Essos) and
powerful families who fight to become the “King of the Seven Kingdom”. Each family has
one or more female protagonists, and my study focused on the 8 dominating women in the
series. Employing discourse analysis of seasons 1 and 5, I found that several of the
dominating female protagonists underwent significant empowerment during the
development of the narrative. However, at the peak of their powers they often failed,
falling back into patriarchal dominance. Apart from the dominating female protagonists,
most women in GoT were still depicted in submissive and passive roles. Women were not
empowered based on character and knowledge alone. Some had to resort to sexual
manipulation or even acquiring male characteristics to survive. Thus, despite showing a
few strong, empowered women, most women in GoT are till depicted as passive, which is
in keeping with the dominating portrayal of women mass media over the last 20 years.
Thus, media still have some way to go with respect to supporting female empowerment.