Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFrovik, Monica In
dc.date.accessioned2017-09-20T13:36:44Z
dc.date.available2017-09-20T13:36:44Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455829
dc.description.abstractBakgrunn: Det er et allment fokus på et inkluderende samfunn, og at flest mulig skal kunne være aktivt deltagende også i arbeidslivet. Hjelpemidler og tilrettelegging er en rettighet for arbeidstakere med varig funksjonsnedsettelser. Det er behov for å vite mer om hvordan det er opplevd å motta hjelpemidler og tilrettelegging på arbeidsplassen. Problemstilling: Hvordan har arbeidstakere med funksjonsnedsettelse opplevd medvirkning i prosessen ved å skaffe seg hjelpemidler og tilrettelegging på arbeidsplassen? Teorigrunnlag: Teoretisk fundament, menneskesyn, og analyseverktøy er helsefremmende arbeid. Myndiggjøring står sentralt, og sentrale analyseverktøy er EEP og HENÆR modellene. Metode: Kvalitativ metode ved bruk av individuelle fokuserte intervju og fokusgruppeintervju. Hermeneutisk vinkling på analyse med SDI som metode. Datamaterialet: Tre arbeidstakere med funksjonsnedsettelser, som har fått hjelpemidler og tilrettelegging for å utføre sitt arbeide, ble individuelt intervjuet. Fokusgruppe bestående av fire rådgivere fra NAV Hjelpemiddelsentral, reflekterte sammen over myndiggjøring av brukere i det daglige virket. Hovedfunn: Funnene blir presentert gjennom historier på hvordan myndiggjøring er opplevd gjennom prosessen for anskaffelse av hjelpemidler og tilrettelegging på arbeidsplassen. Arbeidstakerne med funksjonsnedsettelser opplever ikke at menneskene som forvalter systemet, er de som hindrer de gode løsningene. Hindringene blir tillagt systemet. Deres egne standarder for å medvirke blir tatt hensyn til og imøtekommet av ansatte ved Hjelpemiddelsentralen. Tilbakemeldingen er at ansatte ved Hjelpemiddelsentralen lytter, er forståelsesfulle, og gir informasjon som er til nytte for at arbeidstakerne kan velge løsningene selv. Rådgiverne på sin side tar noen snarveier utenom de standardiserte rutinene når henvendelser gjelder å få noen ut i arbeid, eller for å sikre at de ikke faller ut av arbeidslivet. Eksisterende verktøy for medvirkning, som Brukerutvalg, kan utvikles i retning av nytt innhold, og dertil nye medlemmer som treffer arbeidslivets aktører, bedre enn hva dagens brukerutvalg gjør.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectHelsefremmende arbeidnb_NO
dc.titleI arbeid på egne premisser? Opplevelse av medvirkning i en prosessnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700nb_NO
dc.source.pagenumber68nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel