Knowledge Reigns Supreme : en kvalitativ, intersubjektiv studie av autentisitet og "real hiphop" i Oslos streetdance-miljø
Master thesis
Published version
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Master i kulturstudier [132]
Abstract
Hiphop har vokst fra å være en lokal gatekultur blant marginalisert ungdom i New York
på 1970-tallet til å bli et kommersielt, populærkulturelt og globalt fenomen nesten 50 år
senere. Men selv om høytstående politikere i dag kan spille Notorious B.I.G. på julebord
uten at noen leer et øyelokk, er det det fremdeles gata, ghettoen og «svart» autentisitet
som gjelder. Dette er kriterier som kan være vanskelig å innfri for mange streetdansere i
Oslo. Målet mitt med masterprosjektet har vært å finne ut hvordan aktører i Oslos
streetdance-miljø definerer seg og sin praksis som autentisk, og hva som er «ekte hiphop»
innenfor disse rammene. Jeg har støttet meg til Charles Taylors utlegning av autentisitet
som moralsk ideal i moderniteten og viktigheten av en horisont av vesentlige spørsmål
som gir kraft til dette idealet. Jeg har også undersøkt streetdance-miljøet som et sosialt
aspekt av hiphop som en subkultur, og har sett på hvordan grenser mellom autentisk og
inautentisk trekkes i miljøet. Jeg har kommet frem til at disse grensedragningene er
kontinuerlige prosesser som påvirkes av det Sarah Thornton betegner som subkulturell
kapital, og som presses frem av dikotomier aktørene i miljøet klassifiserer seg selv og
andre etter. I grensedragningen inngår verdsetting, identifikasjon og følelsesmessige
reaksjonsmønstre som stadig er i bevegelse. Aktørene identifiserer anliggende som er
viktigere og mer verdifulle i hans eller hennes forhold til realitetene enn andre. I denne
sammenheng har jeg ikke bare sett på hva som tilskrives verdi i ulike tilfeller, og under
hvilke omstendigheter, men også på hvordan disse prosessene foregår i et dynamisk
samspill mellom deltakerne og et spill av ulike oppfatninger. Selv om streetdance-miljøet
er preget av ambivalens til media og mainstream, er det også preget av åpenhet.
Hiphopens hybride egenskaper tilrettelegger for utveksling med andre felt i streetdancemiljøets
permeable og dynamiske randsoner. Dette tillater visse grenseoverskridelser og
kulturell krysspollinering uten at det fører til kollaps og utflytning av subkulturen. Flere
interne, nyanserende grensedragninger gjør at aktørene kan klassifiseres som autentiske
deltakere selv om de ikke oppfyller alle autentisitetskravene i streetdance-miljøet. Den
subkulturelle kapitalen i miljøet er også åpen for individuell påvirkning. Dette gir rom for
at alle deltakere kan realisere seg selv som autentiske individer i streetdance-miljøet,
uavhengig av faktorer som for eksempel bakgrunn, etnisitet og klasse. Forutsetningen for
ekte hiphop blant streetdanserne i Oslo er et spesifikt kunnskapsgrunnlag, en subkulturell
kapitalform som skaffer aktørene en bestemt betydningshorisont, forankrer dem i
hiphopkulturen og fyller deres praksiser med verdier og mening.