dc.contributor.author | Nordby, Hilde Opedal | |
dc.date.accessioned | 2017-09-01T06:51:53Z | |
dc.date.available | 2017-09-01T06:51:53Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2452639 | |
dc.description.abstract | I «Hotelltekstil i verdensarvkontekst» ser jeg på hvordan folkekunst og lokalhistorie kan
være inspirasjonskilde, samt begrensninger, for et konkret designoppdrag som handler
om å utvikle sengetøy, sengeteppe og møbelstoff til prosjektet om gjenetableringen av
Nye Central Hotel i Storgata 24 i Notodden.
Refleksjoner rundt forholdet mellom industridesign og folkekunstens formspråk er
underliggende tema som har sitt opphav i samarbeidet med Krivi Vev og tekstilingeniør
og industridesigner Pia Bjørnstad, samt bruk av digitale verktøy i designprosessen.
Det praktiske arbeidet presenteres i samarbeid med masterstudent Audun R. Stikbakke
som en modell av et hotellrom. Den skriftlige avhandlingen setter prosjektet i en historisk
kontekst og er et tillegg til feltet om å forske i design og hvordan tradisjonskunst og design
påvirker hverandre og gir ny innsikt rundt formgivingsprosesser. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskolen i Sørøst-Norge | nb_NO |
dc.subject | tekstil | nb_NO |
dc.subject | interiørdesign | nb_NO |
dc.subject | design | nb_NO |
dc.title | Interiørtekstil i verdensarvkontekst. Med tradisjonskunnskap som utgangspunkt for hotelltekstiler | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.rights.holder | © 2017 The Author | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Folkekunst, kunsthåndverk: 123 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 117 | nb_NO |