Matematikk på nett. En evaluering av det nasjonale nettstedet www.matematikk.org
Research report
Published version

View/ Open
Date
2005-01-14Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter [63]
Original version
Brekke, G., Mosvold, R. & Streitlien, ?. Matematikk på nett. En evaluering av det nasjonale nettstedet www.matematikk.org. Notodden: Telemarksforsking Notodden, 2005Abstract
Telemarksforsking-Notodden (TFN) har evaluert det nasjonale nettstedet – matematikk. org etter oppdrag fra prosjektledelsen for nettstedet. Dette er en utvidelse av en evaluering Telemarksforsking-Notodden gjennomførte våren 2004. Evalueringen bygger på en nettbasert spørreundersøkelse til lærere i grunnskole og videregående opplæring hvor vi ønsket å fokusere på a) relevans i innholdet i tekstene, b) relevans i forhold til skolehverdagen, c) nettstedets funksjonalitet og d) kvaliteten på spill og konkurranser. Invitasjon til å delta i undersøkelsen ble gjort kjent over nettstedet. Etter kort tid hadde 307 respondenter besvart spørreskjemaet. Det er disse svarene som ligger til grunn for denne rapporten. Hovedinntrykket er at lærerne har en positiv oppfatning av nettstedet, og både innhold og layout betraktes som god av de fleste. Lærerne bruker nettstedet for å få større variasjon i undervisningen, for å motivere elevene og for å styrke elevenes kreativitet og allsidige kompetanse i matematikk. Flere uttrykker at de ville ha brukt nettstedet mer, men manglende datautstyr ved mange skoler hindrer dem i dette. Respondentene har flere forslag til forbedringer. Flere av dem ønsker større grad av interaktivitetet, for eksempel i form av ”Gjestebok” for elever og for lærere. Respondentene i undersøkelsen er alle brukere av nettstedet og er slik ikke representative for alle lærergrupper i grunnskole og videregående opplæring. Det er derfor ikke overraskende at så mange er positive. Det som er den største utfordringen for nettstedet framover, er å nå nye brukergrupper. Det ser her ut til å ligge et betraktelig utviklingspotensial både på småskoletrinnet i grunnskolen og i videregående opplæring.