Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVareide, Knut
dc.contributor.authorStorm, Hanna Nyborg
dc.coverage.spatialNord-Trøndelag
dc.date.accessioned2013-12-16T18:59:54Z
dc.date.accessioned2017-04-20T06:25:35Z
dc.date.available2013-12-16T18:59:54Z
dc.date.available2017-04-20T06:25:35Z
dc.date.issued2011-11-11
dc.identifier.citationVareide, K. & Storm, H.N. Næringsutvikling, innovasjon og attraktivitet Nord-Trøndelag. Bø: Telemarksforsking, 2011
dc.identifier.isbn978-82-7401-465-7
dc.identifier.issn1891-053X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439856
dc.description.abstractNord-Trøndelag gjør det bedre enn på lenge i NæringsNM. Bedriftene i fylket har framgang når det gjelder omsetningsvekst. En overraskende god nyhet er at fylket har det mest innovative næringslivet når vi vurderer bransje for bransje. Men veksten i arbeidsplasser lar vente på seg. Befolkningsveksten er dermed forholdsvis lav, og bostedsattraktiviteten likeså. Befolkningen i Nord-Trøndelag vokser, men veksten er betydelig under landsgjennomsnittet. Nord-Trøndelag har lavere fødselsoverskudd enn landet ellers, har mye lavere innvandring og har samtidig en viss lekkasje i netto utflytting til andre fylker. Dette henger sammen med at veksten i antall arbeidsplasser har vært lav de siste tre årene. Næringslivet i Nord-Trøndelag har færre arbeidsplasser i 2010 enn i 2007. Det er spesielt industrien som har hatt nedgang i antall arbeidsplasser. Kystgruppen er eneste region med særlig vekst i antall arbeidsplasser i næringslivet. Nord-Trøndelag har under middels andel av befolkning med høyere utdanning. Næringslivet har også under middels andel ansatte med høyere utdanning, men fylket er langt fra lavest av fylkene i Norge. Bedriftenes utvikling analyseres i NæringsNM, som måler bedriftenes lønnsomhet, vekst og nyetableringer. Nord-Trøndelag er middels av fylkene i landet i årets NæringsNM, som nummer ti av 19 fylker. Det er en tangering av fylkets bestenotering fra 2003. Kystgruppen og Stjørdalsregionen kom på en delt 11. plass av de 83 regionene i landet. Særlig Kystgruppen har hatt en sterk framgang. Innovasjon i næringslivet er også målt i denne rapporten, på bakgrunn av tall fra SSBs innovasjonsundersøkelse. Nord-Trøndelag gjør det overraskende bra i denne innovasjonsundersøkelsen. Andelen foretak med innovasjon er tredje høyest av fylkene. Næringsstrukturen i Nord- Trøndelag er ikke gunstig, i og med at det er relativt få foretak i innovative bransjer. Når vi justerer for bransjestrukturen, er næringslivet i Nord-Trøndelag mest innovativt av alle fylkene. I det siste kapitlet brukes Attraktivitetspyramiden som modell for å beskrive utviklingen. I Attraktivitetspyramiden forklares steders utvikling gjennom deres attraktivitet langs tre dimensjoner: Attraktivitet for bedrifter i basisnæringer, attraktivitet for besøkende og attraktivitet som bosted. Nord-Trøndelag gjør det dårlig langs bedriftsdimensjonen. Det er ganske sterk nedgang i basisnæringene i hele fylket, spesielt i industrien. Nord-Trøndelag gjør det mye bedre for besøksnæringene. Det er stor vekst i besøksnæringene over hele fylket. Nord-Trøndelag er ikke spesielt attraktivt som bosted, utenom Stjørdalsregionen. Det er relativt få som innvandrer til Nord-Trøndelag fra utlandet. Den lave bostedsattraktiviteten gjør at den gode næringsutviklingen ikke betales med økt befolkningsvekst.
dc.language.isonob
dc.publisherTelemarksforsking
dc.subjectnæringsliv
dc.subjectnæringsanalyser
dc.subjectnæringsutvikling
dc.subjectattraktivitet
dc.subjectinnovasjon
dc.titleNæringsutvikling, innovasjon og attraktivitet Nord-Trøndelag
dc.typeWorking paper
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright Telemarksforsking
dc.subject.nsi212
dc.subject.nsi242


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel