Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVareide, Knut
dc.contributor.authorStorm, Hanna Nyborg
dc.coverage.spatialOppland
dc.date.accessioned2014-01-03T11:28:21Z
dc.date.accessioned2017-04-20T06:24:02Z
dc.date.available2014-01-03T11:28:21Z
dc.date.available2017-04-20T06:24:02Z
dc.date.issued2012-01-11
dc.identifier.citationVareide, K. & Storm, H.N. Næringsutvikling, innovasjon og attraktivitet Oppland. Bø: Telemarksforsking, 2012
dc.identifier.isbn978-82-7401-497-8
dc.identifier.issn1891-053X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439642
dc.description.abstractOppland har mye lavere vekst enn resten av landet, både når det gjelder befolkning og arbeidsplasser. Det ser ut til å være den mest konkurranseutsatte delen av næringslivet, besøksnæringene og industrien, som leder an i nedgangen. Oppland representerer sammen med Hedmark og Telemark periferien på Østlandet. Dette gir seg utslag i lav befolkningsvekst. Innvandring fra utlandet gir noe befolkningsvekst, og kompenserer for en negativ fødselsbalanse og netto utflytting til andre fylker. Lillehammerregionen og Gjøvikregionen er byregioner som har en viss vekstkraft, men som likevel har lavere befolkningsvekst enn Norge. Hadeland er nærmest Oslo, og har også noe vekst. Valdres og Midt- og Nord-Gudbrandsdal har alle lavere folketall i 2010 enn i 2000. Nedgangen har blitt bremset opp og delvis reversert i disse regionene etter 2007, da innvandringen til Norge skjøt fart. Antall arbeidsplasser i Oppland har vokst med 5,6 prosent fra 2000 til 2010. På landsbasis har veksten vært 11,3. Veksten i Oppland har dermed bare vært halvparten av veksten på landsbasis. Det er i næringslivet at arbeidsplassveksten har sviktet. Antall arbeidsplasser i næringslivet i Oppland er lavere i 2010 enn i 2007. Bedriftenes utvikling analyseres i NæringsNM, som måler bedriftenes lønnsomhet, vekst og nyetableringer. Oppland er rangert på en 13. plass blant de 19 fylkene. Det er stor variasjon mellom regionene, fra Lillehammerregionen som ble nummer 11 av 83 regioner, til Midt- Gudbrandsdal som ble nummer 81. Trenden i NæringsNM er negativ. Oppland og samtlige regioner i fylket gjorde det bedre i 2000 enn i 2010. Utdanningsnivå og innovasjon i næringslivet er også målt i denne rapporten. Oppland har den laveste andelen av befolkningen med høyere utdanning av alle fylkene. Næringslivet har likevel ganske mye innovasjon. Gjøvikregionen har den fjerde høyeste andelen innovative bedrifter av alle regionene, og Lillehammerregionen har det niende beste innovasjonsklimaet av de 83 regionene. I det siste kapitlet brukes Attraktivitetspyramiden som modell for å beskrive utviklingen. I Attraktivitetspyramiden forklares steders utvikling gjennom deres attraktivitet langs tre dimensjoner: Attraktivitet for bedrifter i basisnæringer, attraktivitet for besøkende og attraktivitet som bosted. Regionene i Oppland har ulike profiler. Lillehammerregionen, Valdres og Gudbrandsdalen er utpregede besøksregioner. Gjøvikregionen er en bedriftsregion, mens Hadeland er en bostedsregion. Oppland er dermed et fylke som har mye besøksnæring, men har hatt lavest vekst i antall arbeidsplasser i besøksnæringene av alle fylkene. Oppland har også hatt en svak utvikling i basisnæringene, der fylket har hatt den femte svakeste utviklingen i antall arbeidsplasser. Oppland gjør det relativt sett best når det gjelder bostedsattraktivitet. Både Lillehammer- og Gjøvikregionen har vært attraktive for bosted. Det har gitt vekstimpulser, og kompensert for den svake utviklingen i besøks- og basisnæringene.
dc.language.isonob
dc.publisherTelemarksforsking
dc.subjectnæringsliv
dc.subjectnæringsanalyser
dc.subjectnæringsutvikling
dc.subjectattraktivitet
dc.subjectinnovasjon
dc.titleNæringsutvikling, innovasjon og attraktivitet Oppland
dc.typeWorking paper
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright Telemarksforsking
dc.subject.nsi212
dc.subject.nsi242


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel