Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBowitz, Einar
dc.contributor.authorHåkonsen, Lars
dc.contributor.authorLie, Kjetil
dc.contributor.authorAastvedt, Ailin
dc.date.accessioned2008-07-31T12:30:17Z
dc.date.accessioned2017-04-20T06:19:10Z
dc.date.available2008-07-31T12:30:17Z
dc.date.available2017-04-20T06:19:10Z
dc.date.issued2007-08-14
dc.identifier.issn0802-3662
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439333
dc.description.abstractKommunal- og regionaldepartementet (KRD) ønsker å få nærmere avklart om det teknisk lar seg gjøre å etablere gode kriterier for å fange opp variasjon i utgiftsbehovet til kommunale veger. ECON, i samarbeid med Telemarksforsking-Bø, har blitt engasjert av departementet til å gjennomføre en slik studie. Det overordnede formålet med oppdraget er å frembringe et best mulig beslutningsgrunnlag for å ta stilling til om utgifter til kommunale veger kan og bør tas inn i utgiftsutjevningen i inntektssystemet. Prosjektet/utredningen er delt inn i ulike trinn. Det som rapporteres i dette notatet, er trinn 1. Vi har her forsøkt å kartlegge hvordan vegutgifter blir regnskapsført i et gitt utvalg kommuner, med sikte på å belyse noen nærmere angitte problemstillinger. Et av ”problemområdene” gjelder parkeringsordninger. Utgifter til parkeringsordninger bør trekkes ut av indikatoren for utgiftsbehov siden en slik tjeneste i prinsippet skal være selvfinansierende.En annen problemstilling gjelder utgifter til drift versus investering. Utgiftsbehovet i inntektssystemsammenheng knyttes til drift, slik at investeringsutgifter holdes utenom. Vi har derfor forsøkt å sjekke ut blant utvalgskommunene (15 kommuner) om det som er ført som investeringsutgifter på vegsektoren, i realiteten er det ifølge gjeldende regelverk (kommunal regnskapsstandard). Vi konkluderer med at det vil være ønskelig og aktuelt å gjennomføre en undersøkelse som i utgangspunktet omfatter alle landets kommuner. Det synes problematisk å få oppgitt gode tall for asfalteringsutgifter som er feilaktig ført i investeringsregnskapet. Tilsvarende synes det vanskelig å få innhentet pålitelige tall (anslag) for feilaktig eller manglende fordeling av fellesprosjekter med VA-sektoren. Derimot bør kommunene kunne oppgi tall for utgifter til parkeringsordninger og andre tjenester som det vil være naturlig å oppfatte som selvkostområder (leveranser til stat, private og andre kommuner). På den måten bør vi i alle fall kunne få definert en avhengig variabel hvor selvkostområdene på ”vegfunksjonene” er luket bort.no
dc.language.isonobno
dc.publisherTelemarksforsking Bøno
dc.relation.ispartofseriesTF-notat 11/2007no
dc.subjectRegnskapno
dc.subjectKommuneøkonomino
dc.subjectVegerno
dc.titleUtgiftsbehov kommunale veger : regnskapsstudieno
dc.typeWorking paperno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel