Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPalm, Kirsten
dc.contributor.authorLindquist, Hein
dc.date.accessioned2009-08-20T08:30:37Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:28:06Z
dc.date.available2009-08-20T08:30:37Z
dc.date.available2017-04-19T13:28:06Z
dc.date.issued2009-08-20T08:30:37Z
dc.identifier.isbn978-82-7206-301-5
dc.identifier.issn1503-3767
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439189
dc.description.abstractRapporten gir en beskrivelse og en drøfting av hvordan Tøyen skole i Oslo organiserer opplæringen. Tøyen er en grunnskole der over 95 % av elevene har et annet morsmål enn norsk. Omtrent halvparten av skolens lærere er tospråklige. Skolen har valgt en organiseringsmodell med undervisning i aldersblandete klasser hvor ca 80 % av elevene får tospråklig opplæring. Rapporten bygger primært på data som er innhentet gjennom gruppeintervjuer med alle lærere ved skolen og en analyse av noen av skolens styringsdokumenter, men også på data fra observasjoner av undervisning. Resultatene viser at den modellen Tøyen skole har valgt, i all hovedsak må sies å være en god løsning ut fra de utfordringene skolen har i forhold til sitt elevgrunnlag. Modellen er i stor grad forskningsbasert, og kan støtte seg både på internasjonale og nasjonale undersøkelser knyttet til minoritetselever og skoleprestasjoner. Gjennom intervjuene og dokumentene framstår skolen tydelig som en flerkulturell og felleskulturell skole. Modellen muliggjør at nesten alle elever som trenger det, kan få den første lese- og skriveopplæringen på morsmålet sitt. De tospråklige lærerne ved skolen har en mye sterkere og mer likeverdig posisjon i personalgruppa enn det undersøkelser viser fra andre skoler. Skolens modell har samtidig en komplisert struktur, og det er utfordringer knyttet til undervisning i aldersblandete grupper og til inndelingen av elever i ulike grupper ut fra morsmål eller faglig nivå.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.relation.ispartofseriesHiT skrift
dc.subjectTospråkling opplæring
dc.subjectFlerspråklighet
dc.subjectOpplæringsmodell
dc.subjectGrunnskole
dc.subjectAldersblanding
dc.subjectTorspråklig lærer
dc.subjectMorsmålslærer
dc.subjectTilpasset opplæring
dc.titleLæring i en flerspråklig skole :tospråklig opplæring på barnetrinnet - et eksempel på en organiseringsmodell
dc.typeResearch report
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© The Authors/Telemark University College
dc.subject.nsi281


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel