dc.contributor.author | Palm, Kirsten | |
dc.contributor.author | Lindquist, Hein | |
dc.date.accessioned | 2009-08-20T08:30:37Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T13:28:06Z | |
dc.date.available | 2009-08-20T08:30:37Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T13:28:06Z | |
dc.date.issued | 2009-08-20T08:30:37Z | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7206-301-5 | |
dc.identifier.issn | 1503-3767 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2439189 | |
dc.description.abstract | Rapporten gir en beskrivelse og en drøfting av hvordan Tøyen skole i Oslo organiserer opplæringen. Tøyen er en grunnskole der over 95 % av elevene har et annet morsmål enn norsk. Omtrent halvparten av skolens lærere er tospråklige. Skolen har valgt en organiseringsmodell med undervisning i aldersblandete klasser hvor ca 80 % av elevene får tospråklig opplæring. Rapporten bygger primært på data som er innhentet gjennom gruppeintervjuer med alle lærere ved skolen og en analyse av noen av skolens styringsdokumenter, men også på data fra observasjoner av undervisning. Resultatene viser at den modellen Tøyen skole har valgt, i all hovedsak må sies å være en god løsning ut fra de utfordringene skolen har i forhold til sitt elevgrunnlag. Modellen er i stor grad forskningsbasert, og kan støtte seg både på internasjonale og nasjonale undersøkelser knyttet til minoritetselever og skoleprestasjoner. Gjennom intervjuene og dokumentene framstår skolen tydelig som en flerkulturell og felleskulturell skole. Modellen muliggjør at nesten alle elever som trenger det, kan få den første lese- og skriveopplæringen på morsmålet sitt. De tospråklige lærerne ved skolen har en mye sterkere og mer likeverdig posisjon i personalgruppa enn det undersøkelser viser fra andre skoler. Skolens modell har samtidig en komplisert struktur, og det er utfordringer knyttet til undervisning i aldersblandete grupper og til inndelingen av elever i ulike grupper ut fra morsmål eller faglig nivå. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Telemark | |
dc.relation.ispartofseries | HiT skrift | |
dc.subject | Tospråkling opplæring | |
dc.subject | Flerspråklighet | |
dc.subject | Opplæringsmodell | |
dc.subject | Grunnskole | |
dc.subject | Aldersblanding | |
dc.subject | Torspråklig lærer | |
dc.subject | Morsmålslærer | |
dc.subject | Tilpasset opplæring | |
dc.title | Læring i en flerspråklig skole :tospråklig opplæring på barnetrinnet - et eksempel på en organiseringsmodell | |
dc.type | Research report | |
dc.description.version | Published version | |
dc.rights.holder | © The Authors/Telemark University College | |
dc.subject.nsi | 281 | |