Show simple item record

dc.contributor.authorKongsgården, Petter A.
dc.coverage.spatialBærum
dc.date.accessioned2014-10-22T13:02:11Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:24:39Z
dc.date.available2014-10-22T13:02:11Z
dc.date.available2017-04-19T13:24:39Z
dc.date.issued2014-10-22
dc.identifier.citationKongsgården, P. Digital didaktikk - bedre læring med nettbrett. FoU prosjekt ved to ungdomsskoler i Bærum kommune 2013 ??2014. Porsgrunn, Høgskolen i Telemark, 2014
dc.identifier.isbn978-82-7206-385-5
dc.identifier.issn1894-1044
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439152
dc.description.abstractDenne rapporten presenterer resultatene fra undersøkelsen av FoU prosjektet ved to ungdomsskoler i Bærum kommune, Ringstabekk ungdomsskole og Vøyenenga ungdomsskole, skoleåret 2013 - 2014. Rapporten retter søkelyset mot iPad som digitalt verktøy i elevenes læring og undervisning, og hvorvidt det bidrar til at elevene blir mer delaktig i planlegging, gjennomføring og vurdering for læring. I overkant av 95 % av alle 15-åringer i Norden er daglig koblet opp på Internett. Tilgangen til digitale medier endrer måten elever tilegner seg informasjon på og definerer kunnskap. Digitale medier forenkler læring som i dagens samfunn handler om samhandling, samspill og deltakelse mer enn passiv konsumering av informasjon eller kunnskap, og har et potensial til å endre læringsmiljøer. En avgjørende faktor her er læreren som må legge til rette for en pedagogisk praksis eller didaktikk som vektlegger en læringssentrert tilnærming der læring ses på som en samarbeids- og sosial situert prosess. Teknologien må ses på som en hjelp og støtte til læring, der teknologien tilpasses det behovet elever og lærere har i læringsarbeidet. Fasinasjonen av teknologibruk i seg selv bidrar sjelden til læring. Det var 86 elever som fikk utdelt hver sin iPad ved skolestart høsten 2013. Av disse har 57 elever deltatt i denne undersøkelsen og danner datagrunnlaget sammen med lærerne i prosjektet. Det er gjennomført elektronisk spørreundersøkelse med elevene, og fokusgruppeintervju med elevene og lærerne. Undersøkelsen er basert på et Mixed Method Design med spesielt fokus på «bruk av iPad for å tydeliggjøre sammenhengen mellom kompetansemål, læringsmål og kriterier på måloppnåelse», «bruk av iPad i elevenes læringsprosesser og deltakelse i egen læring» og «bruk av iPad i vurderingspraksiser med vekt på vurdering for læring». Det er gjennomført enkel statistisk analyse basert på spørreundersøkelsen, som har lagt rammene for hva de semistrukturerte intervjuene av elever og lærere skulle bygges på. Undersøkelsen viser at iPaden har bidratt til å gjøre elevenes læringsprosesser enklere. Den gjør det enklere for elevene å organisere og ta vare på lærestoffet på en helt annen måte enn tidligere, og elevene har bedre oversikt og opplever at de lærer mer ved å ha økt tilgang til fagstoff via Internett. På denne måten gir elevene uttrykk for at de har blitt mer selvstendige i eget læringsarbeid og mer innovative ved at de har økte muligheter til multimodale tekstuttrykk. Det er fortsatt slik at iPaden først og fremst brukes til å støtte og fremme individuell læring, hvor potensialet som verktøy for å fremme samarbeidslæring i liten grad utnyttes. Det er også elever i denne undersøkelsen som gir uttrykk for at de mener iPaden kan virke hemmende for egen læring, ved at de opplever at de lærer mindre når de tar notater via et tastatur enn med penn og papir.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/
dc.subjectipad
dc.subjectnettbrett
dc.subjectdidaktikk
dc.subjectungdomsskolen
dc.titleDigital didaktikk - bedre læring med nettbrett. FoU prosjekt ved to ungdomsskoler i Bærum kommune 2013 ??2014
dc.typeResearch report
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi283


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/