"Kunnskapens tre har røtter..." : praksisfortellinger fra barnehagen : en FOU-rapport
Working paper
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2439121Utgivelsesdato
2003Metadata
Vis full innførselSamlinger
- HiT notat [22]
Sammendrag
"Kunnskapens tre har røtter" er basert på et FOU- arbeid gjennomført av fire faglig tilsatte ved Høgskolen i Telemark. I rapporten drøftes sammenhengen mellom teorifeltet og praksisfeltet innen førskolelærerutdanningen og læringsaspektet i bruk av en praksisnær kvalitativ tilnærming i forsknings- og utviklingsarbeid. Praksisfortellingsbegrepet blir i rapporten definert og beskrevet som fortellinger fra praksisfeltet, og som stiller særlige krav til fortellerens forskningsetiske holdning ved innsamling og transformering av praksisopplevelsen fra virkelig hendelse til fortelling om praksisfeltet. Det presenteres faglige analyser av åtte praksisfortellinger i rapporten. Ulikheter i fortellingene og forskjellig fokus i analysene vil gi et innblikk i barnehagens faglige mangfold. Rapporten konkluderer med at faglærere i profesjonsutdanningen kan styrke egen faglig kompetanse gjennom bruk av praksisfortellinger, og at praksisfortellinger kan fungere som grunnlag for faglige analyser med relevans for førskolelærerutdanningen.