Begrensningens kunst - med regler som utgangspunkt for oljemaleri og digitalt grafisk arbeid
Original version
Andersen, L. S. Begrensningens kunst - med regler som utgangspunkt for oljemaleri og digitalt grafisk arbeid. Master thesis, Telemark University College, 2014Abstract
Hvilke muligheter og hvilke begrensninger kan oppstå med selvvalgte regler som utgangspunkt for det utøvende arbeidet? I en serie oljemalerier og digitalt grafiske arbeider fordyper jeg meg i det man kan kalle et spill, der mine justerbare regler (som blant annet handler om materialer, metoder og uttrykk) fungerer som en forståelsesramme. Samtidig forsøker jeg å lytte og gi gjensvar til det som viser seg på lerretet eller dataskjermen. Håpet er at reglene skal gi meg et spillerom der jeg kan oppleve skaperglede, og der jeg kan skape min egen tradisjon innen en malertradisjon, ikke i det frie rommet hvor noe kan utspille seg, men i et eget separat rom som blir holdt åpent. Spillet med mine regler knyttes til filosofen Hans-Georg Gadamers tanker om kunst som erfaring og kunst som spill, der det forventes en aktiv, medskapende og kunnskapsbasert dialog mellom mottaker og verk, eller slik jeg også ser det; mellom billedskaper og bilde. Fordi jeg knytter meg til den klassiske tradisjonen innen kunst, spør jeg om tradisjonsbegrepet kan tolkes som en dialog mellom den klassiske tradisjonen eller malertradisjonen, og en personlig tradisjon, og; hva mitt utøvende arbeid kan ha til felles med tradisjonskunst og/ eller folkekunst. Den kroppslige utøvelsen, den motoriske innsatsen, persepsjon, vanen og oppmerksomheten blir her viktige stikkord knyttet til Maurice Merleau-Pontys filosofi om fenomenologi, og tradisjonen som en kraft og et valg. Jeg forholder meg til mennesket i motivene mine, enten det er i malte gatemotiver og ansikter i store format, eller i digitale komposisjoner. En annen motivasjon er tekster av Frode Grytten, tekster jeg reflekterer over og anvender som titler til bildene mine. Kapittel 3 Resultater utdyper hvilke muligheter og begrensninger jeg møter i prosess og resultat. Etter skapende prosesser reflekterer jeg over opplevelsene slik de var under arbeidet før jeg begynte å begrepsliggjøre dem. Jeg reflekterer over og tolker prosess og resultat sett i lys av teori og samtaler med andre, og i forhold til samtidige og historiske verk fra den klassiske tradisjonen. Evige sannheter er ikke målet i mine undersøkelser, men å utvide min praktiske og teoretiske innsikt, å finne noen muligheter i begrensningens kunst. Kapittel 1 inneholder en introduksjon til prosjektet, problemformulering med avgrensning og presisering, samt den teorien jeg velger for å belyse resultatene som presenteres i kapittel 3. Kapittel 2 tar for seg min metodiske tilnærming. Kapittel 4 er et eget diskusjonskapittel, men drøfting og refleksjoner blir også tatt inn underveis i kapittel 1, 2 og 3. I kapittel 5 konkluderer jeg i forhold til funnene mine. Which possibilities and which limitations can occur with my chosen rules as a basis for the creative work? In a series of oil paintings and digital graphic works I immerse in what one could call a game, where my adjustable rules (including for example materials, methods and expressions) serves as a framework for understanding. At the same time I try to listen and respond to what appears on the canvas or the computer screen. I hope that the rules can give me a leeway where I can experience the joy of creating, and where I can create my own tradition within a painting tradition, not in the free space where something unfolds, but in a separate room that is open. The game with my rules is related to the philosopher Hans-Georg Gadamer`s thoughts on art as experience and art as play [No. spill], where it is expected an active, co-creative and knowledge-based dialogue between the receiver and work, or as I also see it; between the creator of the image and the image. Because I associate with the classical tradition in art, I ask if the term tradition can be interpreted as a dialogue between the classical tradition or the painting tradition, and a personal tradition, and; what my creative work may have in common with traditional arts and/ or folk art. The body-based practise, the motoric effort, perception, the habit and attention are important keywords related to Maurice Merleau-Ponty`s philosophy of phenomenology and the tradition as a power and a choice. I relate to the human being in my motives, whether in paintings of street motives and faces in large formats, or in digital compositions. Another motivation is lyrics by Frode Grytten, texts I reflect upon and apply as titles for my images. Chapter 3 Results deepen which possibilities and limitations I face in the process and the result. After the creative processes I reflect upon the experiences as they were in the process before I started to conceptualise them. I reflect upon and interpret the process and the result in light of theory and conversations with others, and in relation to contemporary and historical works from the classical tradition. Eternal truths are not the aims for my research. I rather try to expand my practical and theoretical knowledge in order to find some opportunities in the art of limitation. Chapter 1 consists an introduction to the project, the main issue with its appraisal and clarification, as well as the theory I chose to lighten the results presented in chapter 3. Chapter 2 discusses my methodological approach. Chapter 4 is a separate discussion section, but discussions and reflections are also included in chapter 1, 2 and 3. In chapter 5 I conclude in relation to my findings.