Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHobøl, Randi
dc.date.accessioned2016-09-21T13:04:35Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:11:35Z
dc.date.available2016-09-21T13:04:35Z
dc.date.available2017-04-19T13:11:35Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationHobøl, R. "Ja, dette som henger på veggen her, har jeg skapt som kunst" En kvalitativ studie om designeres autonome prosjekter. Master thesis, University College of Southeast Norway, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438865
dc.description.abstractI denne oppgaven spør jeg om hva som motiverer designere til å gjennomføre autonome prosjekter uten kunder. Gjennom fem designere og deres prosjekter har jeg undersøkt hvilke motivasjonsfaktorer som ligger bak denne aktiviteten og om designerrollen og designfeltet har endret seg som følge av dette. Som det fremgår av problemstillingen min, er det grafisk designere og illustratører som er utgangspunktet for empirien. I oppgaven har jeg brukt design som et overordnet samlebegrep på lik linje med hvordan kunst ofte blir brukt som en samlebetegnelse av flere typer kunstfag. Oppgaven har et fenomenologisk utgangspunkt med vekt på aktørenes handlinger. I et mikroperspektiv handler det om det nære og den enkeltes fortelling. I et makroperspektiv handler det om samfunnet og omgivelsene rundt individet og hva dette kan ha å si for eventuelle endringer i et kulturproduserende mønster. Teoriene jeg har brukt i analysen er kreativitet og feltteorier. Sosialpsykologen Mihaly Csikszentmihaly har forsket på hva som kjennetegner at noe kan betegnes som kreativt. Han har utviklet en systemmodell der person, prosess og produkt plasseres i et dynamisk mønster som er gjensidig avhengige av hverandre. Sosiologene Pierre Bourdieu og Howard Becker har sett på kunst som en del av en større kulturproduserende aktivitet. Funksjon og maktforhold er aktuelle perspektiver for designfeltet i denne sammenhengen. Bourdieu utviklet teorier om sosiale felt for å avdekke hvordan maktforhold virker inn på dette og Becker har vært opptatt av kunstproduserende praksis som en kollektiv prosess i et fellesskap der flere deltar. Oppgaven peker på at designere opplever et mangfold av motiverende faktorer. De ser seg ikke nødvendigvis som kunstnere, men plasserer sine prosjekter inn i en kunstproduserende praksis og kaller gjerne prosjektene kunst. Mine funn viser at der designerne opptrer autonomt betegner de seg som indremotiverte, ikke styrt av økonomi, men av en trang til å undersøke, forske, handle og skape. Å arbeide med autonome prosjekter oppleves som meningsfylt og påvirker de kommersielle oppdragene de utfører. Dette er faktorer vi kjenner igjen fra kunstfeltet. I et mikroperspektiv ser vi at en skapende faktor står sterkt. Det ser ut til at forskjellene mellom kunst og design ligger mer i anerkjennelsen av hvem som vurderer prosjektene som produseres enn hva som ligger bak designernes motivasjon. Informantenes fortellinger er eksempler på autonome, fristilte designeraktiviteter. De er også eksempler på det senmoderne samfunn der ulike områder som kunst og design flyter mer sammen. I oppgaven reflekteres det over at dette kan medføre en nyposisjonering av designerrollen, en endring av designfeltet og på sikt endringer i et større perspektiv der kanskje bevegelsen i dette feltet kan plasseres i en egen parallell ”art world”.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norge
dc.subjectkunst
dc.subjectkvalitativ studie
dc.subjectautonome prosjekter
dc.title"Ja, dette som henger på veggen her, har jeg skapt som kunst" En kvalitativ studie om designeres autonome prosjekter
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi122
dc.subject.nsi220


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel