Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoe, Rise Cecilie
dc.coverage.spatialLarvik
dc.date.accessioned2015-06-30T10:30:22Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:11:33Z
dc.date.available2015-06-30T10:30:22Z
dc.date.available2017-04-19T13:11:33Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationMoe, R.C. Kunst og kultur som felles møteplass. En studie av bruken av kunst og kultur på Verdensmester'n mottaksskole i Larvik. Master thesis, Telemark University College, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438861
dc.description.abstractDenne oppgavens intensjon har vært å vise hvordan kunst og kultur brukes i opplæringen av de fremmedspråkelige elevene på Verdensmester’n mottaksskole i Larvik kommune. I rammen av nye kulturstudier ser jeg på hvordan det å gjøre kunst og kultur bidrar til elevenes utvikling og innhenting av kunnskap. Begrepene opplæring og integrering førte meg til postmoderne tilnærminger til barndom, kropp, bruk av kunst og kultur, kommunikasjon og forståelse. Ulike perspektiver fra blant annet Maurice Merleau-Ponty, Nick Crossley, John Bowlby, Abraham Maslow, Jens Qvortrup, Allison James, Chris Jenks og Alan Prout har preget utformingen av oppgaven. Andre teorier og perspektiver i denne oppgaven er flerkulturell teori fra blant annet Thomas Hylland Eriksen, og ulike medforfattere som Øystein Sørensen, Sunil Loona og Brynhild Simonsen. I lys av dette ser jeg på hvordan kunst og kultur bidrar til opplæring og integrering av fremmedspråkelige elever. Oppgaven kommer inn på hvordan bruken av kunst og kultur i skolen kan være en pedagogisk metode. Jeg gjør videre rede for ulike måter kunst og kultur blir brukt i undervisningen og hvordan elevene tilegner seg sosial og faglig kunnskap og forståelse. Oppgaven tar også for seg lærerenes rolle i elevenes utvikling. Valg av undersøkelsesobjekt var ikke tillfeldig. Verdensmester’n mottaksskole i Larvik kommune ble valgt fordi jeg tidligere hadde møtt elever fra denne skolen og fattet interesse for hvordan skolen brukte kunst og kultur i undervisningen. Jeg visste lite om den praktiske gjennomføringen av undervisningen ved skolen og ønsket å studere elevenes og lærernes hverdag. Jeg har hentet inn empiri gjennom intervjuer, deltagende observajson, fokusgruppeintervjuer. Oppgaven er da bygget på mitt empirimateriale fra Verdensmester’n, som analyseres og drøftes opp mot teoriene jeg har valgt. I analysen og drøftinga av empirimaterialet kom det frem at kunst og kultur ble brukt for å kommunisere og skape trygghet for elevene. Trygghet og ulike måter å kommunisere på var tydelige forutsetninger for at elevene kunne begynne å lære. En av måtene Verdensmester’n brukte kunst og kultur på i opplæringen av elevene, var i samarbeid med et kunstnerisk integreringsprosjekt ved navn Fargespill Larvik.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.subjectkunst
dc.subjectkultur
dc.subjectgrunnskoler
dc.subjectfremmedspråklige
dc.titleKunst og kultur som felles møteplass. En studie av bruken av kunst og kultur på Verdensmester'n mottaksskole i Larvik
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi280
dc.subject.nsi220


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel