På armlengdes avstand fra markedets usynlige hånd : en studie av nyetableringer i forlagsbransjen
Master thesis
Published version
View/ Open
Date
2012Metadata
Show full item recordCollections
- Master i kulturstudier [132]
Original version
Holmboe, L.E. På armlengdes avstand fra markedets usynlige hånd : en studie av nyetableringer i forlagsbransjen. Master thesis, Telemark University College, 2012Abstract
Oppgaven tar for seg nyetableringer i forlagsbransjen i Norge. Utgangspunktet for oppgaven var spørsmålet om hvordan stadig flere småforlag dukker opp når de formelle rammebetingelsene ikke skulle tilsi at dette var mulig. Gjennom å intervjue seks utvalgte forleggere som har startet forlag innenfor de siste tyve år skisserer jeg ulike former for forlagsdrift. Dette med fokus på idéen bak forlaget, økonomiske vilkår og politiske støtteordninger samt forleggerens rolle på litteraturfeltet. Oppgaven bygger på tidligere forskning som har blitt gjort om norsk bokbransje, men tar for seg nyetableringer som det tidligere har blitt forsket svært lite på. Gjennom litteratursosiologisk teori fra blant andre Escarpit og Bourdieu setter jeg forleggerne og deres forlagsvirksomhet i en kulturpolitisk og bransjemessig sammenheng. Oppgaven konkluderes med at en mer og mer markedsliberalistisk bransje i kombinasjon med gode kulturpolitiske støtteordninger muliggjør en bransje og et litteraturfelt i stadig vekst.