Norsk Snøbretthistorie: En redegjørelse for norsk snøbretthistorie fra ca. 1985-1998
Original version
Eitrheim, A. Norsk Snøbretthistorie: En redegjørelse for norsk snøbretthistorie fra ca. 1985-1998. Master thesis, University College of Southeast Norway, 2016Abstract
Denne avhandlingen beskriver snøbrettfeltets oppstart i Norge, og gjør rede for noen utvalgte mediers dekning av fenomenet fra oppstart fram til 1998, året snøbrett debuterte som olympisk gren. En hermeneutisk arbeidsmåte er blitt anvendt for å innhente datamateriale; en kilde har ledet til en annen. Oppgavens datamateriale er for det meste hentet fra Aftenposten og Vest-Telemark Blads arkiver med tidsrommet 1985-1998 som avgrensning. Artikler fra nisjemediet Snowboardavisen, utgjør også en stor del av datamateriale, da det ble utgitt i samme tidsrom. Mine problemstillinger søker svar på hvem som startet med snøbrett i Norge, og hvem som har vært viktige i aktivitetens utbredelse. Den vil i tillegg se om det var andre faktorer som var viktige for at spredning skulle skje, som for eksempel dannelsen av klubber, et forbund og organiseringen av snøbrettcamper. I oppgaven vil leser kjenne igjen flere kjente navn som Daniel Franck og Terje Håkonsen, men og mange andre mindre kjente personer som kanskje har vært vel så viktige for snøbrett i Norge. Leseren finne utdrag fraflere medier, lese om resultater fra snøbretts tidlige konkurranser og relevansen disse utdragene har med tanke på spredning. Jeg har benyttet meg av Stein Bråtens spredningsteori for å peke på faktorer som har vært med å påvirke snøbrettets spredning i samfunnet. Faktorer som massemedier, opinionsledere og forandringsagenter av kommersiell og organisatorisk art har vist seg å være med å påvirke snøbrettets utbredelse i Norge. Oppgaven vil også peke på bakenliggende mekanismer for spredning. Disse mekanismene vil bli forklart ved hjelp av Bourdieus teori om smak, og hans begreper kapital, felt og habitus, med støtte fra Holly Thorpe som har forsket på snøbrett i USA. Eksempler på disse mekanismene er ‘konflikten’ mellom alpint og snøbrett, mote som mekanisme og viktigheten av opinionsledere og kapitalformene de innehar.