Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorCano, David Godoy
dc.date.accessioned2016-10-25T11:50:55Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:09:23Z
dc.date.available2016-10-25T11:50:55Z
dc.date.available2017-04-19T13:09:23Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationCano, D.G. Mixed Martial Arts - kultur og miljø i Norge. Master thesis, University College of Southeast Norway, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438796
dc.description.abstractStudien bruker teori fra Pierre Bourdieu og Erving Goffman for å se nærmere på hvordan deltakelse i MMA oppleves for medlemmer i en MMA klubb i Norge. Med spørsmålene: • Hvem velger å trene MMA og hvorfor begynner man med MMA? • Hvordan oppfattes MMA i miljøet, og hvordan oppfattes det at personer utenfor miljøet betrakter MMA? • Hvilke symboler/uttrykksmidler blir vektlagt i miljøet? • Hvordan tilegnes MMA kompetanse i miljøet? • Hvordan opptrer man i miljøet? • Hvordan er den sosiale struktur og hva styrer den sosiale struktur hos den aktuelle klubben? For å svare på disse spørsmålene har innhenting av informasjon og empiri bestått feltarbeid som omfatter deltagende observasjon i 8 måneder og 6 intervjuer i ettertid av den deltagende observasjonen. Informantene mener at mange begynner med MMA på grunn av image. Empirien indikerer at dem som velger å fortsette med MMA ofte har tidligere erfaring med både styrketrening og andre kampsporter. Informantene mener også at MMA har et urettferdig rykte og at samfunnet ikke har en riktig forståelse for MMA, der media får en stor del av skylden på bakgrunn av hvordan dem presenterer MMA. Studien indikerer at Objektifiserte symboler går fra å ha en sin verdi symbolsk til en mer praktisk verdi ettersom erfaring og innsikt i miljøet opparbeides. Og at symboler, holdninger og handlinger hos MMA klubben ofte uttrykker maskulinitet. For å bli oppfattet som en `god MMA utøver` i miljøet så bør man bli god på teknikker både på `bakken` og `stående`. Som fører til at utøvere må investere relativt mye tid, den som trente minst av informantene trente MMA tre ganger i uka. Treningene bærer mye preg av at det som blir lært på trening skal fungere i praksis. Empirien viser at man unngår å vise svakhet, smerte og redsel på treninger hos MMA klubben. Dette mener jeg fører til en egen måte å uttrykke bekymringer på, som kan omtales som et slags ritual. Der man informerer motstanderen hva han kan forvente seg før man eventuelt sparrer. Den sosiale strukturen hos denne klubben er i første omgang delt opp med forskjellige treningstider og parti navn: Nybegynnere og videregående parti. Videre så bestemmer feltrelevant kapital posisjoner og utøvernes status i klubben. Der det å gå fullverdige MMA-kamper gir mest annerkjennelse i miljøet.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norge
dc.subjectmixed martial arts
dc.subjectidrettssosiologi
dc.titleMixed Martial Arts - kultur og miljø i Norge
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi333


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel