Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWabakken, Trine Våle
dc.date.accessioned2010-11-12T09:12:32Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:08:57Z
dc.date.available2010-11-12T09:12:32Z
dc.date.available2017-04-19T13:08:57Z
dc.date.issued2010-05-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438759
dc.description.abstractSett i lys av at inaktivitet er et økende samfunnsproblem, har fysisk aktivitet de senere årene vært et satsingsområde i skolen. Dette i håp om at ungdommen skal inspireres til en fysisk aktiv og helsefremmende livsstil (Kunnskapsdepartementet 2008). I den sammenheng er kroppsøvingsfaget å betrakte som en hensiktsmessig arena. I jobb som vikarierende kroppsøvingslærer fikk jeg raskt erfare at det ikke alltid var like lett å få elever til å være med i timene. Unnskyldningene for å slippe å delta var mange, og ofte fikk jeg inntrykk av at fraværet fra kroppsøvingstimene skyldtes usikkerhet i forhold til ferdigheter, dusjing eller skifting. På bakgrunn av egen nysgjerrighet for årsaker som ligger bak fenomenet ikke-deltakelse i kroppsøvingssammenheng, foreligger nå denne studien. 360 elever fordelt på niende - og tiendeklasse, vg1og vg2 i Notodden kommune, har deltatt i undersøkelsen der hensikten var å undersøke hvorvidt følelser er med på å regulere elevers deltakelse i kroppsøving, dusj og garderobe. For å avgrense temaet valgte jeg spesielt å konsentrere meg om negative følelsesreaksjoner som skam, sjenanse og flauhet. Jeg har hovedsakelig benyttet med av kvantitativ framgangsmåte. I tillegg har jeg valgt å gå dypere inn i enkelte hovedtendenser fra det kvantitative undersøkelsesopplegget, ved å gjennomføre noen intensive oppfølgings undersøkelser av kvalitativ art. Resultatene fra undersøkelsen ble videre sammenlignet med tidligere undersøkelser og ulike sosiologiske og psykologiske teorier. Dette for å finne ut hvorvidt tidligere undersøkelser samstemmer med og dermed bekrefter mine funn, og for å kunne gi forklaringer på det som er funnet. Etter å ha sett egne funn i sammenheng med tidligere undersøkelser og relevant teori har jeg kommet frem til følgende konklusjon: Følelser synes i stor grad å regulere elevers valg om ikke å delta i kroppsøvingstimer, dusjing og skifting. Det ser også ut til at følelser som skam, sjenanse og flauhet virker inn på elevenes måte å være i kroppsøvingen på. Dette vil si hvordan elevene deltar i kroppsøvingen, hvordan de dusjer og hvordan de skifter. Følelsene som regulerer deltakelsen i kroppsøvingstimene er hovedsakelig knyttet opp mot mislykkede mestringsforsøk, ferdighetsoppfatninger, dusjing og skifting, kroppsmisnøye og misnøye med treningsklær. Det er også mye som tyder på at jenter opplever flere ubehagelige følelser i kroppsøvingstimene enn det gutter gjør. I dusjen og garderoben kommer negative følelser som skam, sjenanse og flauhet til syne gjennom måtene elevene dusjer og skifter på. Det kommer også frem at elever som har skillevegger i fellesdusjen erfarer færre ubehagelige følelser enn elever som ikke har skillevegger. Samlet sett synes det også å eksistere en flauhet overfor egne følelser, og elever er derfor opptatt av å skjule erfaringer med ubehagelige følelser for medelever og lærer(e)
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.subjectFysisk aktivitet
dc.subjectDusjing
dc.subjectSkam
dc.subjectKroppsøving
dc.subjectKropp
dc.titleEt følelsesladet valg : om prosesser og mekanismer bak ikke-deltakelse i kroppsøving, dusj- og garderobeaktiviteter
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi330


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel