Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNygaard, Fredrik
dc.date.accessioned2013-05-10T07:26:54Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:08:43Z
dc.date.available2013-05-10T07:26:54Z
dc.date.available2017-04-19T13:08:43Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationNygaard, F. Spillerutvikling i fotball : i hvilken grad driver aldersbestemte lag i Sandnes- fotballen med funksjonelle spilløvelser/-aktiviteter? Master thesis, Telemark University College, 2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438733
dc.description.abstractSpillerutvikling i fotball er et omfattendes tema. I en masteroppgave kan man ikke bite over hele emnet. Jeg har valgt å se på hvordan trenerne legger til rette for læring og ferdighetsutvikling gjennom treningene. Dermed ville jeg ut å observere hva som foregår på treningsfeltet. Jeg valgte derfor å se på hvordan spillerutviklingen drives i Sandnes- fotballen. Valget falt på Sandnes- fotballen på grunn av min oppvekst her, og at jeg har bosatt meg i området. Dermed er det også naturlig at jeg vil fortsette å være engasjert i fotballen i dette området. Problemstillingen min ble da: ” I hvilken grad driver aldersbestemte lag i Sandnes- fotballen med funksjonelle spilløvelser/-aktiviteter?” Resultatet ble 12 observerte treninger, som inneholdt 52 øvelser/aktiviteter. I tillegg intervjuet jeg 5 trenere. Resultatene fra observasjonene og intervjuene har blitt sett opp mot Norges Fotballforbund sitt syn på spillerutvikling og opp mot teorien ”Teaching Games for Understanding” (TGfU). Gjennom dette har jeg prøvd å diskutere meg frem til om løsningene som klubbene i Sandnes virket å være fruktbare, eller om det kunne være andre fremgangsmåter som kunne være bedre. Resultatene viste at det i stor grad drives med hva man kan betegne som teknikksentrerte øvelser eller aktiviteter. Det vil si at det i for liten grad blir drevet med øvelser eller aktiviteter som er spillsentrerte, og som inneholder viktige elementer i fotballspillet som for eksempel med- og motspillere, mål og andre kamplike elementer som spill- motspill. Skal man tro teorien, bør lagene i Sandnes legge om treningene til en mer spillsentrert tilnærming, og på denne måten trene mer fotballspesifikk på fellestreningene. Dette slik at spillerne trenere på, og blir utfordret på situasjoner og ferdigheter som er viktige i kamp. Det er tross alt det å spille fotballkamp man trener for.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.subjectFotball
dc.subjectSpillerutvikling
dc.subjectFotballferdigheter
dc.subjectFotballtreninger
dc.titleSpillerutvikling i fotball : i hvilken grad driver aldersbestemte lag i Sandnes- fotballen med funksjonelle spilløvelser/-aktiviteter?
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi339
dc.subject.nsi851


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel