Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKolstad, Anne-Elisabeth Frøyseth
dc.date.accessioned2011-02-04T08:23:22Z
dc.date.accessioned2017-04-19T12:59:47Z
dc.date.available2011-02-04T08:23:22Z
dc.date.available2017-04-19T12:59:47Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438616
dc.description.abstractRegjeringen ønsker å satse på barn og unges sosiale kompetanse, så vel som skolekompetanse, gjennom forebyggende tiltak, og ønsker at disse tiltakene skal bygge skal bygge på kunnskap. Denne undersøkelsen har fokusert på de ungdommene som allerede er under barnevernets oppfølging, på grunnlag av rus, kriminalitet, skolevansker etc. Ifølge lov om barneverntjenester oppfordrer barneverntjenesten til å bruke eksterne tiltak som forebyggende arbeid, og dette er nødvendig da arbeidskapasiteten deres ikke øker i takt med arbeidsmengden. Denne undersøkelsen søker derfor et slikt eksternt tiltak, stiftelsen New Page, for å se hvordan de hvilke metoder de benytter for å øke vanskeligstilt ungdoms sosiale kompetanse. Tema for oppgaven er ”relasjon mellom vanskeligstilt ungdom og miljøarbeidere”, med 5 sentrale underspørsmål. For å belyse problemstillingen er det brukt kvalitativ metode i form av intervjuer. I alt 4 ansatte og 4 ungdommer er informanter. Intervjuene omhandlet stifinnernes hverdag på jobb, og ungdommenes opplevelser av relasjon med stifinnere og New Page. Intervjuguiden til stifinnerne var inndelt i 4 hovedtemaer: Metodikk, respons på metode og personlig, med mange underspørsmål i forhold til disse temaene. Ungdommenes intervjuguide var inndelt i to hovedtemaer, New Page og personlig. Funnene i oppgaven er delt inn i 3 hovedtemaer; Den gode relasjonen, Den autentiske miljøarbeideren og Kule metoder. Den gode relasjonen: Vi mennesker er helt avhengige av å ha relasjoner til andre mennesker, og evnen til å utvikle gode relasjoner utvikles fra vi er små barn. Gjennom gode relasjoner får vi anerkjennelse på hvem vi er, og gjennom gode relasjoner bygger man trygghet og tillit til andre mennesker. Begrepet relasjon er kanskje kjernebegrepet i sosialt arbeid, og den er tosidig. Det er derfor viktig at det bygges opp en god relasjon fra begge parter, dette er man avhengig av for å bygge et 6 Ann-Elisabeth Kolstad 2010 gjensidig tillitsforhold og mulighet til å skape endring. I relasjonen blir man hele tiden utfordret på følelser, og det er viktig at man er til stede i relasjonen. Man må vise en interesse og et engasjement slik at ungdommene skal føle at det er noen som bryr seg. Der de evner å bli signifikante andre for ungdommene, og gode rollemodeller, kan de ha nok påvirkningskraft og relasjon nok til å tåle utfordringer og evne å få til en endring. Den autentiske miljøarbeideren: I denne oppgaven omhandler definisjonen av miljøarbeid begrepene omsorg, gylne øyeblikk og grensesetting. For å greie å opparbeide den gode tilliten, er det helt avgjørende at ungdommene føler at stifinnerne er ekte. Denne følelsen styrkes dersom stifinnerne har opplevd noe av det samme som de selv går gjennom, for da føler ungdommene at stifinnerne vet hva de snakker om. Det er slik at ikke alle har relevant faglig utdanning, men mange har livserfaring som gjør at de kan sette seg inn i ungdommenes sted og dette bruker de bevisst, og dette profiterer ungdommene på. Stifinnerne samarbeider med ungdommenes foreldre, og må være obs på deres rolle i forhold til foreldre, og ydmykhet og respekt er viktige begreper i deres samarbeid. Kule metoder: New Page jobber med individuell oppfølging, på bakgrunn av en metode kalt Big Brother Big Sister, og oppsøkende ungdomsarbeid, og har 5 trinn som de følger i tilnærmingen til ungdommen. De bygger på etablering og matching, relasjon, rollemodell, læring og endring, og refleksiv og selvstendig. Som siste fase kan noen ungdommer bli en del av crosswork, hvor de selv får mulighet å hjelpe andre ungdommer. Ved 1:1 oppfølging av ungdom kreves det mye refleksjoner rundt grensene rundt personlig og privat, og her har stifinnerne ulike oppfatninger og grenser. Det å inneha en sosial rolle, innebærer også at man har ulike roller, og disse har vi ulike forhold til. En metode stifinnerne bruker i sitt arbeid er også ”kjøp og salg” av tjenester, og det handler om at man gir og tar i et samspill med andre. Oppgaven konkluderer med at ungdommene opplever stifinnerne i New Page annerledes enn ”den vanlige” miljøarbeideren, på bakgrunn av de gir mye av seg selv, de er ekte, og de har noen kule metoder.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.subjectUngdom
dc.subjectMiljøarbeid
dc.subjectRollemodeller
dc.subjectMetoder
dc.titleEn kvalitativ studie av relasjon mellom vanskeligstilt ungdom og miljøarbeidere
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi360no


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel