Lærerlivskvalitet - erfarne læreres opplevelse av skolehverdagen
dc.contributor.author | Damsgaard, Hilde Larsen | |
dc.date.accessioned | 2013-12-11T09:38:39Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T12:46:33Z | |
dc.date.available | 2013-12-11T09:38:39Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T12:46:33Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Spesialpedagogikk 78(2013)Nr.7,S.54-64 | no |
dc.identifier.issn | 0332-8457 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2438372 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen er basert på en kvalitativ studie blant erfarne lærere og handler om deres opplevelse av sin lærerlivskvalitet. Den gode lærerlivskvaliteten knyttes til det elevrettede arbeidet. Dette arbeidet gir lærerne opplevelse av mening og mestring. Utfordringene handler om konflikten mellom elevenes behov og innsparingskrav. Lærerne er kritiske til skolens rammer og prøver å kompensere for manglende ressurser ved å strekke seg lenger. I spenningsfeltet mellom intensjon og virkelighet opplever de likevel ofte utilstrekkelighet og dårlig samvittighet. Slik privatiseres både ansvar og nederlag. Lærernes opplevde utfordringer belyses ved hjelp av Lipskys teori om bakkebyråkrati, Vikes problematisering av den norske velferdsstaten og begrepet Lærerlivskvalitet. | no |
dc.language.iso | nob | no |
dc.subject | lærerlivskvalitet | no |
dc.subject | velferdsstaten | no |
dc.subject | bakkebyråkrater | no |
dc.title | Lærerlivskvalitet - erfarne læreres opplevelse av skolehverdagen | no |
dc.type | Journal article | no |
dc.description.version | Published version | no |
dc.subject.nsi | 263 | no |