Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDamsgaard, Hilde Larsen
dc.date.accessioned2013-12-11T09:38:39Z
dc.date.accessioned2017-04-19T12:46:33Z
dc.date.available2013-12-11T09:38:39Z
dc.date.available2017-04-19T12:46:33Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationSpesialpedagogikk 78(2013)Nr.7,S.54-64no
dc.identifier.issn0332-8457
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438372
dc.description.abstractDenne artikkelen er basert på en kvalitativ studie blant erfarne lærere og handler om deres opplevelse av sin lærerlivskvalitet. Den gode lærerlivskvaliteten knyttes til det elevrettede arbeidet. Dette arbeidet gir lærerne opplevelse av mening og mestring. Utfordringene handler om konflikten mellom elevenes behov og innsparingskrav. Lærerne er kritiske til skolens rammer og prøver å kompensere for manglende ressurser ved å strekke seg lenger. I spenningsfeltet mellom intensjon og virkelighet opplever de likevel ofte utilstrekkelighet og dårlig samvittighet. Slik privatiseres både ansvar og nederlag. Lærernes opplevde utfordringer belyses ved hjelp av Lipskys teori om bakkebyråkrati, Vikes problematisering av den norske velferdsstaten og begrepet Lærerlivskvalitet.no
dc.language.isonobno
dc.subjectlærerlivskvalitetno
dc.subjectvelferdsstatenno
dc.subjectbakkebyråkraterno
dc.titleLærerlivskvalitet - erfarne læreres opplevelse av skolehverdagenno
dc.typeJournal articleno
dc.description.versionPublished versionno
dc.subject.nsi263no


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel