Språkets makt
dc.contributor.author | Damsgaard, Hilde Larsen | |
dc.date.accessioned | 2014-03-19T08:36:14Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T12:46:29Z | |
dc.date.available | 2014-03-19T08:36:14Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T12:46:29Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Spesialpedagogikk 79(2014) Nr. 2, S. 5-16. | no |
dc.identifier.issn | 0332-8457 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2438362 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen er basert på en kvalitativ studie blant erfarne lærere. Artikkelen retter søkelyset mot lærernes omtale av elever og hva som påvirker lærernes språkbruk. Lærerne er gjennomgående opptatt av at språket har betydning for yrkesutøvelsen. De beskriver en praksis der språket både kan fungere som mulighetsmakt og herredømmemakt. Både grad av bevissthet om språkets betydning, skolekulturen og rammefaktorer påvirker lærernes omtale av elevene. Noen mener at negativ språkbruk henger sammen med frustrasjon og behovet for ventilering. Andre er opptatt av å fastholde at lærere har ansvar for hvordan de omtaler elevene, også når lærerne står overfor typiske bakkebyråkratdilemmaer | no |
dc.language.iso | nob | no |
dc.publisher | Utdanningsforbundet | |
dc.rights | © Copyright The Author. All rights reserved | |
dc.subject | Språk | no |
dc.subject | Språkbevissthet | no |
dc.subject | Makt | no |
dc.subject | Lærere | no |
dc.title | Språkets makt | no |
dc.type | Journal article | no |
dc.description.version | Published version | no |