Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDamsgaard, Hilde Larsen
dc.date.accessioned2014-03-19T08:36:14Z
dc.date.accessioned2017-04-19T12:46:29Z
dc.date.available2014-03-19T08:36:14Z
dc.date.available2017-04-19T12:46:29Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationSpesialpedagogikk 79(2014) Nr. 2, S. 5-16.no
dc.identifier.issn0332-8457
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438362
dc.description.abstractDenne artikkelen er basert på en kvalitativ studie blant erfarne lærere. Artikkelen retter søkelyset mot lærernes omtale av elever og hva som påvirker lærernes språkbruk. Lærerne er gjennomgående opptatt av at språket har betydning for yrkesutøvelsen. De beskriver en praksis der språket både kan fungere som mulighetsmakt og herredømmemakt. Både grad av bevissthet om språkets betydning, skolekulturen og rammefaktorer påvirker lærernes omtale av elevene. Noen mener at negativ språkbruk henger sammen med frustrasjon og behovet for ventilering. Andre er opptatt av å fastholde at lærere har ansvar for hvordan de omtaler elevene, også når lærerne står overfor typiske bakkebyråkratdilemmaerno
dc.language.isonobno
dc.publisherUtdanningsforbundet
dc.rights© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subjectSpråkno
dc.subjectSpråkbevissthetno
dc.subjectMaktno
dc.subjectLærereno
dc.titleSpråkets maktno
dc.typeJournal articleno
dc.description.versionPublished versionno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel