Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMorvik, Helene
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2016-09-15T11:01:00Z
dc.date.available2016-09-15T11:01:00Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2407495
dc.description.abstractHelsetilbudet for ungdom og unge i Norge sees samlet sett som fragmentert og lite helhetlig. Det en derfor nå en økende nasjonal satsning på ungdomshelse og forbedring av helsetjenester til ungdom. Hvordan fagpersoner kan skape gode relasjoner med ungdom som lever med helseutfordringer kan være et bidrag inn i arbeidet med å fremme ungdommers helse. Følgende problemstilling ble valgt på bakgrunn av dette: Hvilke forhold er av betydning for fagpersoners mulighet til å skape gode relasjoner med ungdom som lever med helseutfordringer? Intensjonen med studien har vært å få kunnskap om hvilke individuelle og strukturelle forhold som er av betydning for fagpersoners muligheter til å skape en god relasjon med ungdom som lever med helseutfordringer. Empiri ble innhentet gjennom kvalitativ undersøkelse, fokusgruppeintervju, med semistrukturert intervjuguide. 14 forskningsdeltakerne deltok i tre fokusgrupper fra skolehelsetjeneste og somatisk- og psykiatrisk barne- og ungdomsavdeling i sykehus. Trygghet og tillit fremkom som grunnleggende viktig når forskningsdeltakerne i alle tre fokusgruppene snakket om sin forståelse av «en god relasjon». Studien viser at både individuelle forhold og strukturelle forhold er av betydning når en skal skape gode relasjoner med ungdom. Individuelle forhold som å avklare roller, ansvar, rammer, ivaretakelse av konfidensialitet og autonomi og at fagpersonen må fremstå som trygg, sees som viktig for å skape trygghet i relasjonen. Fagpersonens grunnleggende tillit og anerkjennende holdning til ungdom, samt fagpersonens kompetanse er viktig for å skape tillit. Strukturelle forhold som arbeidstid, tid til hver enkelt ungdom, fysiske rammer, muligheter for å samarbeide med kollegaer og tilgjengelighet for ungdom, er forhold på strukturnivå som har innvirkning på fagpersonenes muligheter til å skape gode relasjoner basert på trygghet og tillit.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectHelsefremmende arbeidnb_NO
dc.subjectUngdomnb_NO
dc.subjectHelsepesonellnb_NO
dc.subjectSalutogenesenb_NO
dc.subjectRelasjonskompetansenb_NO
dc.subjectUngdomshelsenb_NO
dc.titleDen gode relasjon med ungdom. En kvalitativ studie av fagpersoners erfaringer og refleksjoner om å skape god relasjon med ungdom som lever med helseutfordringernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800nb_NO
dc.source.pagenumber96nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel