Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyran, Veronica
dc.contributor.authorHansen, André Langrin
dc.date.accessioned2016-09-12T12:28:12Z
dc.date.available2016-09-12T12:28:12Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2406224
dc.description.abstractHensikten med avhandlingen er å bidra til økt forståelse av hvordan innkjøpsbeslutninger i konjunkturutsatte næringer kan forbedres, gjennom å se på hvilke faktorer som påvirker beslutningene. På bakgrunn av dette er forskningsspørsmålet for studiet følgende: «Hvordan forbedre innkjøpsbeslutninger i konjunkturutsatte næringer?» Empirien viser at det i liten grad er kjennskap til faktorer som påvirker innkjøpsbeslutningene, noe som fører til at uønskede beslutninger fattes. Det etterlyses oversikt over faktorer for å kunne iverksette tiltak som kan bidra til å forbedre beslutningene. Denne interessen fra empirien kommer som en følge av negangskonjunkturen olje- og gassnæringen nå opplever som har påvirker norsk industri fra medio 2014. Dette har ført til at bedrifter i disse næringene er tvunget til å kutte kostnader. Innkjøpskostnader står for mer enn 50 % av totale kostnader i de fleste næringer. Som følge av dette er innkjøpskostnader et interesant fokusområde i nedgangskonjunkturen næringen nå er inne i, og bedrifter tvinges til å kutte kostnader. I teorien vies det generelt lite oppmerksomhet til innkjøpsbeslutning som begrep, som også er en begrunnelse for hvorfor nettopp dette forskningsspørsmålet er interessant å forske på. For å besvare forskningsspørsmålet ble det benyttet et kvalitativt case-studie. Case-bedriften benyttet er FMC Kongsberg Subsea AS og representerer et eksempel på en bedrift som opererer i den konjunkturutsatte olje- og gassnæringen. Dataene er samlet inn ved hjelp av dybdeintervjuer hos de ansatte, samt observasjoner i case-bedriften. Våre funn tyder på at informasjon, kunnskap og adferd er de faktorene som har størst påvirkning på innkjøpsbeslutninger i denne konteksten. Dette bekrefter vår antakelse om at faktorer som påvirker organisatoriske beslutninger også påvirker innkjøpsbeslutninger. For at disse faktorene skal kunne bidra til å forbedre beslutningene er det helt essensielt at virksomhetene integrerer innkjøpsfunksjonen som en del av organisasjonens verdikjede. Dette vil være med på å sikre god informasjonsflyt på tvers av funksjoner. For å få til dette er det viktig at det skapes prosesser som støtter innkjøpers kunnskap og ikke forsøker å erstatte de ved å være ufravikelige maler. Støttende prosesser vil samtidig være en viktig bidragsyter til å øke mestringsfølelsen hos innkjøper ved at de bidrar til organisasjonens ytelse. Dette skaper igjen motivasjon som er nøkkelen til å skape ønsket beslutningsadferd viser funnene våre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectinnkjøpsbeslutningernb_NO
dc.subjectkonjunkturernb_NO
dc.subjectoljeindustriennb_NO
dc.subjectstudiestrategi
dc.titleInnkjøpsbeslutninger i konjunkturutsatte næringernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber120nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel