Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHverven, Trude
dc.date.accessioned2016-06-20T09:05:42Z
dc.date.available2016-06-20T09:05:42Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2393168
dc.description.abstractBakgrunn: Kvalitetssikring av helsetjenester gjennom å lytte til erfaringene til pasienter og pårørende, er et viktig anliggende. Dette gjelder også innen feltet psykisk helse og rus. Men litteraturen viser at det er gjort lite forskning på erfaringene til pasienter som er innlagt i psykiatriske seksjoner. En døgnseksjon innen psykisk helse og rus i spesialisthelsetjenesten, har gjennom flere år utført brukerundersøkelser for å evaluere og kvalitetssikre egen praksis. Pasientene er blitt intervjuet ved utskrivelse ved hjelp av et standardisert spørreskjema utarbeidet av SINTEF i 2001. Brukerundersøkelsen omfatter spørsmål om opplevelsen av: Respekt og støtte fra personalet, sosialt miljø på avdelingen, medvirkning i egen behandling, planlegging ved utskrivelse, informasjon til pasient og pårørende, samt opplevd nytte av behandlingen. Spørreskjemaet har i hovedsak lukkede svarkategorier, men to spørsmål er åpne. Hensikt: Hensikten med studien har vært å belyse hvilke faktorer som oppleves betydningsfulle for pasienttilfredshet ved en psykiatrisk døgnseksjon. Design og metode: Dette er en evalueringsstudie der deler av brukerundersøkelsens standardiserte skjema er behandlet. Utvalget er to komplette årganger med intervjuer. Det er gjort en kvalitativ analyse av to åpne spørsmål i skjemaet. Analysen er inspirert av Malteruds systematiske tekstanalyse. Resultater: Datamaterialet kan beskrives i fem kategorier. (1) Omgivelser, (2) Behandlingsopplegget, (3) Aktiviteter, (4) Relasjoner», og (5) Meg selv. Resultatene kan sammenfattes i uttrykket «å få hjelp til å leve» Konklusjon: Pasientene var mest fornøyd med gode og estetiske fysiske rammer. De fremhevet et godt avdelingsmiljø og fellesskap, der både medpasienter og personale bidrar til bedringsprosessen, men dette forutsetter tilstedeværende personale. Vesentlig var også individuelt tilrettelagt behandling og struktur på dagen, der relasjonen til personalet har stor betydning. Aktiviteter er viktig som avledning og distraksjon. Innleggelsen har en viktig funksjon som en pause fra hverdagen og legger til rette for egne krefter. Pasientene var minst fornøyd med at miljøet blir utrygt når personalet er fraværende. Dette handlet om trygghet og ivaretagelse av dårlige medpasienter. For lite informasjon og forutsigbarhet om behandling, plan og målsetning. Manglende medbestemmelse og dårlig planlagt utskrivelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpasienttilfredshetnb_NO
dc.subjectpsykisk helsenb_NO
dc.subjectkvalitetssikringnb_NO
dc.subjectpsykiatrisk døgnseksjonnb_NO
dc.titleÅ få hjelp til å leve Kunnskapsutvikling om pasienttilfredshet i en psykiatrisk døgnseksjon basert på en intern evalueringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel