Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGuterud, Ida Marie
dc.contributor.authorHoltungen, Camilla Grødum
dc.date.accessioned2016-04-26T11:37:38Z
dc.date.available2016-04-26T11:37:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2387405
dc.description.abstractIkke-kvalitetskostnader hos bedrifter i subsea industrien er nå et mer aktuelt tema enn noen gang tidligere. Dette er kostnader som oppstår som følge av avvik og manglende kvalitet, og som ville forsvunnet dersom systemer, prosesser og produkter hadde vært perfekte. Subsea bransjen har tidligere vært preget av store marginer og har dermed kunnet tillate høye ikkekvalitetskostnader. Fremtiden krever imidlertid en endring i denne bransjen, da økonomien endrer seg og fortjenesten ikke lenger er like høy som tidligere. Det er gjort studier på området som bygger opp under hvor omfattende kostnadene kan være, og dermed hvilke store økonomiske konsekvenser det kan ha for organisasjonen. Litteraturen antyder en noe uklar grense mellom kvalitet og ikke-kvalitet, og at det finnes flere ulike oppfatninger om hvordan ikke-kvalitetskostnader kan kategoriseres. Dette er utgangspunktet for denne studien, som har til hensikt å utforske hva som regnes som ikke-kvalitetskostnader i subsea bedrifter, hvordan de deles inn og hva som er tanken bak. Vi ønsker også å undersøke hvordan det konkrete arbeidet med ikke-kvalitetskostnadene foregår, hvilke verktøy og systemer som brukes og hvilke tiltak som er iverksatt for å redusere disse kostnadene. Studiens problemstilling er formulert gjennom tre spørsmål, som følger: 1. Hvordan kategoriseres ikke-kvalitetskostnader? 2. Hvordan jobbes disse kostnadene med i praksis? 3. Hvilke tiltak gjøres og hva er forbedringspotensialet på dette området? Avhandlingens teoretiske rammeverk består hovedsakelig av en oppsummert kategorisering av ikke-kvalitetskostnadene, som er basert på tidligere teoretiske bidrag. Gjennom en kvalitativ metodetilnærming og et komparativt design undersøker vi likheter og ulikheter i kategoriseringen av ikke-kvalitetskostnadene, arbeidet i praksis, tiltak og forbedringspotensial som i følge informantene finnes. Utvalget av informanter er gjort med fokus på å finne personer som besitter den nødvendige kunnskapen om temaet som studeres, og som har erfaring fra store selskaper som opererer innen norsk subsea industri. Vi valgte å benytte dybdeintervju som datainnsamlingsmetode, hvor resultatene fra datainnsamlingen ble analysert med tanke på de tre spørsmålene i problemstillingen, og videre sammenliknet med den teoretiske referanserammen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectStudieindøknb_NO
dc.subjectikke-kvalitetskostnadernb_NO
dc.subjectsubseanb_NO
dc.titleIkke-kvalitetskostnader : Kategorisering og bruk i norsk subsea industrinb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber101nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel