Blar i 2 Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Viser treff 1-6 av 6
-
Faget utdanningsvalg – intensjoner og operasjonalisering: En empirisk studie av dimensjoner av læreplanen i faget utdanningsvalg i ungdomsskole
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;139, Doctoral thesis, 2022)Avhandlingen består av tre delstudier (artikler I, 2 og 3) og en sammenfattende kappe. Formålet med avhandlingen er å bidra til kritisk utforskning av intensjoner ved faget utdanningsvalg som formalisert i læreplanen fra ... -
Kontekst for læring. Nærmiljø som læringsarena i utdanning for bærekraftig utvikling
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;23, Doctoral thesis, 2019-02-04)Verden i dag står overfor store miljømessige og sosiale utfordringer som får konsekvenser for framtidas samfunn, lokalt og globalt. Derfor vil det være av stor betydning å utdanne elever som både får nødvendige kompetanser ... -
Materialpoetiske øyeblikk. En a-r-t-ografisk studie av små barns eksperimentelle materialprosesser i barnehagen
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;100, Doctoral thesis, 2021-06-18)I min studie undersøker jeg gjennom å a-r-t-ografere (Irwin & Springgay, 2008) hva som utfolder seg, oppstår og aktiveres i eksperimentelle prosesser med jorda materialer og de yngste barna i barnehagen gjennom rhizomatiske ... -
Naturen som arena for utforsking og læring av naturfaglege tema i barnehagen og i barneskulen
(Doctoral thesis, 2021-05-15)Barn lærer best når læringa tek utgangspunkt i noko barna sjølve er interesserte eller engasjerte i, og når dei får ta aktivt del i eigen læringsprosess. Naturen er ein arena som synest å stimulerer barn si nysgjerrigheit ... -
Skolekjøkkenets hemmeligheter : En kvalitativ studie om lærernes matlagingsundervisning på ungdomsskolekjøkkenet
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;75, Doctoral thesis, 2020)Hensikten med denne kvalitative studien er å innhente ny forskningsbasert empirisk kunnskap om mat- og helsefagets matlagingsundervisning på ungdomsskolekjøkkenet. Avhandlingen er en monografi. Den overordnede problemstillingen ... -
Skriveforløpets dramaturgi : å iscenesette et skriveoppdrag — En kvalitativ studie av skriveundervisning i norsk, samfunnsfag og naturfag på 7. trinn, gjennomført i Normprosjektet
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;25, Doctoral thesis, 2019)Avhandlingen Skriveforløpets dramaturgi: Å iscenesette et skriveoppdrag plasseres innenfor feltet skriveforskning, og jeg undersøker hvordan skriveundervisning blir komponert. Jeg ser på hvordan et skriveoppdrag blir ...