Barn av informasjonsrike medieomgivelser : En studie av norske elever og studenter sitt forhold til nyheter i tradisjonelle og sosiale medier
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2368736Utgivelsesdato
2015-12-22Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med dette prosjektet har vært å øke forståelsen av hvordan det å ha vokst opp i informasjonsrike medieomgivelser i Norge preger unge voksnes forhold til nyheter. Studien baserer seg på data fra en spørreundersøkelse blant et utvalg norske studenter og elever i videregående skole samt lengre intervjuer med et utvalg studenter. Det norske utvalget av studenter sammenlignes også med tilsvarende studier av studenter i Israel og Storbritannia.
Undersøkelsen viser at:
• 94 prosent er daglig på Facebook, men under 6% av de spurte oppgir Facebook som den eneste nyhetskilden de vanligvis bruker.
• Norske aviser har fortsatt en veldig sterk stilling som nyhetskilde. 74 prosent avelevene og 89 prosent av studentene oppgir nettaviser som den nyhetskilden de vanligvis oppdaterer seg på. Blant de borteboende studentene har andelen som har lest lokalaviser økt sammenlignet med en tilsvarende studie fra 2004.
• Tilliten til de tradisjonelle nyhetsmediene er høy, spesielt tilliten til NRK.
• Det oppleves fortsatt som en samfunnsplikt å følge med på nyheter av et flertall elevene og studentene i dette utvalget.
• De norske studentene bruker og interesserer seg i større grad for nyhetsmedier enn studentene fra Israel og Storbritannia. De britiske studentene er minst interessert.
• De norske studentene har mye høyere tillit til de tradisjonelle nyhetsmediene enn studentene fra Israel og Storbritannia. Tilliten til nyhetskilder fra alternative kilder i sosiale medier er mindre i alle de tre utvalgene, men minst i det norske utvalget.
Dette prosjektet bekrefter inntrykket av unge voksne i Norge som storforbrukere av nyhetsmedier sammenlignet med de fleste land i Europa og USA. Denne rapportens konklusjon er derfor at det å vokse opp i et samfunn med et mangfold av informasjonsrike nyhetsmedier fortsatt preger unges forhold til nyheter, selv om de har flyttet seg over på nett og mobil.