Frihet og normalitet : med ADHD som case
Abstract
Oppgaven handler om hva frihet til å være normal betyr når det gjelder ADHD. ADHD er en diagnose som har vokst raskt de siste 20 årene og medisinering som behandling like så. To perspektiver på problemstillingen presenteres gjennom oppgaven, der det første handler om at man med ADHD i utgangspunktet er unormal, men at man gjennom medisinering får friheten til å bli normal. Det andre perspektivet handler om at ADHD er et begrep som beskriver en atferd som er normal, men som er blitt definert som sykdom gjennom normative vurderinger snarere enn medisinske. Perspektivet går på at man bør ha frihet til å være normal selv om man er ulik andre. For å svare på problemstillingen undersøker jeg hvordan perspektivene har kommet til uttrykk i media, og hvordan «styrkeforholdet» i de to diskursene utvikler seg gjennom en 20 års periode. Metodene som blir brukt er kvantitativ innholdsanalyse og diskursanalyse. Kildene er VGs artikler om ADHD fra 1994 til 2014 samt kommentarfeltene under to kronikker om ADHD fra nrk.no. Artiklene kategoriseres etter ulike kodingsenheter basert på de to perspektivene. Kommentarene brukes som eksempler. Resultatet viser en opprinnelig diskurs der det første perspektivet representeres, og en ny diskurs som kommer til utover på 2000-tallet der det andre perspektivet representeres. Den opprinnelige diskursen omtaler ADHD som en sykdom og et handicap, og en kopling mellom ADHD og kriminalitet blir antydet. Vinklingen kan sies å være stigmatiserende. Den andre diskursen omtaler ADHD som et ledd i en patologiseringsprosess der normalitetsbegrepet snevres inn. Det blir enkelte steder antydet en kopling mellom ADHD og kreativitet, og vinklingen kan sies å være positiv. Den nye diskursen vokser noe i «styrke» gjennom perioden samtidig som den opprinnelige minsker noe, men den opprinnelige er fortsatt størst gjennom hele perioden. Poenget er å se hvordan de ulike diskursene påvirker hva frihet til å være normal når det gjelder ADHD betyr, og om en omdefinering av begrepet «ADHD» kunne føre til at det over tid blir vanskelig å opprettholde definisjonen av ADHD som en sykdom.