Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Per Egil
dc.date.accessioned2014-05-09T07:12:09Z
dc.date.available2014-05-09T07:12:09Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/194701
dc.descriptionRapporten er en del av kvalifiseringsprosjektet IVAR ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold og er finansiert av partnerne HBV, Larvik kommune, Link Larvik/Larvik næringsforening, Sandefjord næringsforening, Tønsberg næringsforening; NHO Vestfold, Fylkesmannen i Vestfold og Oslofjordfondetnb_NO
dc.description.abstractHva sier forskningslitteraturen om effektene av "big box" etableringer? Høgskolen i Buskerud og Vestfold forsøker gjennom rapporten å besvare spørsmålet gjennom systematiske litteratursøk i anerkjente vitenskapelige tidsskrifter. Rapporten karakteriserer litteraturen og diskuterer hvilke metoder metodiske utfordringer den har og hvor generaliserbar den er. Funnene i gjennomgangen indikerer at "bix box" etableringer reduserer prisene i de kategoriene de etablerer seg. Resultatene er mer usikre for omsetning, men mest støtte har nok antakelsen om omsetningsvekst i etableringsområdet totalt og omsetningsnedgang eller null-effekt totalt i naboområder. Nedgang kommer primært i direkte konkurrerende varekategorier/virksomheter mens det kan forventes økning eller null-effekt i andre kategorier. Effekten å antall bedrifter er enda mer usikker. mange peker på null-effekt totalt, men også negative totaleffekter er funnet. I noen studier skyldes negative effekter økt nedleggelse, i andre redusert nyetablering. I alle studier er resultatet avhengig av varekategorier og avstand til etableringen. Blant effektene som er studert er forbrukereffekter, effekter på produktkvalitet og etablertes reaksjoner mest dekket. For forbrukerne tyder mye på at prisnedgangen på "bix box" etableringen delvis tas ut i økt forbruk innenfor samme varekategorier, men at også komplementære varekategorier får mer oppmerksomhet. Gjennomgangen viser at mesteparten av studiene er gjennomført som analyser av WalMart-etableringer i USA. Kun et fåtall artikler har sett på andre typer "big box" etableringer og andre markeder. Det reduserer generaliserbarheten av funnene, selv om en studie som har sett spesifikt på IKEA-effekter finner svært sammenlignbare resultater. Det er behov for dypere og mer aksjonsrettede prosjekter som analyserer særegenheter ved andre typer "big box" etableringer i markeder og kontekster som er systematisk annerledes en den amerikanske.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold;1
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Bebyggelses‑ og reguleringsplanlegging: 234nb_NO
dc.titleNår IKEA kommer til By'n: - en gjennomgang av forskningslitteraturen om "big box" etableringernb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.source.pagenumber58nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel