Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrasmo, Merete
dc.date.accessioned2013-08-19T13:07:58Z
dc.date.available2013-08-19T13:07:58Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/149212
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er familieterapeuters arbeid på familiekontor med konfliktfylte foreldresamarbeidssaker. Målet for min undersøkelse er to – delt- Jeg ønsker bidra til økt forståelse og kunnskap om hvordan terapeutene arbeider med disse sakene. Jeg ønsker også utvide forståelsen av empowerment - prosesser i dette fagfeltet og lete etter empowerment i praksis. Oppgavens problemstilling er følgende: Hva gjør familieterapeuter i sitt arbeid på familiekontor med konfliktfylte foreldresamarbeidssaker for å oppleve mestring i terapeutrollen? Oppgaven bygger på en kvalitative undersøkelse i form av semistrukturerte intervjuer med seks familieterapeuter ansatt på familiekontorer. De ble intervjuet om sine erfaringer og synspunkter. Som metode valgte jeg meningsfortolkning i henhold til standard tekstanalyse. Informantenes utsagn er kategorisert i fem grupper og presenteres som funn. Funnene blir drøftet opp mot undersøkelsens problemstilling og relevant teori.Terapeutene beskriver følelser som maktesløshet, utilstrekkelighet og å bli tappet for energi. De må høre på og ta inn over seg mange alvorlige historier. Noen av sakene oppleves som vonde og kaotiske. Terapeutene opplever høyt stress og blir slitne. Informantene gir også uttrykk for noe annet. De opplever glede og trivsel og finner arbeidet sitt meningsfullt og betydningsfullt og verdifullt. Alle understreker at hensynet til og tanken på barnet i det konfliktfylte bruddet gir motivasjon og drivkraft.. Samtlige terapeuter forteller at de ser behov for stram styring ,struktur og kontroll i samtalene. Her ser jeg store kontraster og dilemmaer for terapeutene. De balanserer mellom styring og allianse/samarbeid. Informantene formidler stort engasjement og tro på det de gjør. Det meningsfulle og betydningsfulle i arbeidet deres er med på å holde engasjementet oppe. De har en moralsk og etisk begrunnelse for det de gjør som for eksempel at hensynet til barnet går foran alt annet. Det fører til empowerment. Det synes viktig for foreldre i krise å bli møtt med terapeuter med empowerment, Denne studien viser at Aron Antonovskys teorier om «Sense of Coherence» kan gjelde for familieterapeutene. De får sammenheng i situasjonen ved at den blir begripelig , håndterbar og meningsfull. Videre viser informantene at deres opplevelse av empowerment henger sammen med deres verdier og verdiforankring. De kjenner mestring og empowerment når det de gjør stemmer overens med deres eget verdisyn, menneskesyn og egne holdninger. Empowerment i denne konteksten blir dermed å betrakte som en verdi og må forankres i etiske føringer
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherHøgskolen i Vestfoldno_NO
dc.subjecthelsefremmende arbeidno_NO
dc.subjectempowermentno_NO
dc.subjectfamilieterapeuterno_NO
dc.subjectforeldresamarbeidno_NO
dc.titleFra "kaos" til mestring - en balansegang : en studie av familieterapeuters arbeid med konfliktfylt foreldresamarbeid på familiekontorno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel