Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMarthinsen, Mette
dc.date.accessioned2012-05-02T11:17:29Z
dc.date.available2012-05-02T11:17:29Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/142198
dc.description.abstractUtgangspunktet for undersøkelsen er et personalutviklingsprosjekt ved en avdeling for elever med store sammensatte lærevansker i grunnskolen. Prosjektet har pågått i fire år. Jeg er avdelingsleder og en av spesialpedagogene som er utdannet psykoterapeut og har hatt det faglige ansvaret for prosjektet. Utgangspunktet for prosjektet var «fundert kollegialitet». Det bygger på en oppfatning om at gode mellommenneskelige relasjoner på arbeidsplassen er en grunnforutsetning for tilfredshet, produktivitet og kreativt samarbeid (Petzold, 1998, s. 293). Det overordnede målet er å kvalitetssikre og øke elevenes læringsutbytte. Jeg ønsket på bakgrunn av de ansattes opplevelser å rette oppmerksomheten mot denne prosessen. Jeg er også nysgjerrig på og ønsket derfor å studere hvordan de ansatte opplever meg som avdelingsleder i dette utviklingsarbeidet. Når jeg retter blikket mot min egen rolle og praksis, vil det kunne bidra til at jeg også kan utvikle meg som leder. Oppsummert viser intervjusubjektene til at det har vært godt å få tid til refleksjon, både individuelt og kollektivt. Utviklingsarbeidet har vært en øvelse i å dele med hverandre, i å se betydningen av ulike roller og bakgrunn, og en treningsarena for utvikling og endring av praksis. De er videre også opptatt av den teoretiske forankringen av prosjektet. Det har hjulpet dem til å forstå hensikten, både med konkrete oppgaver og prosjektet i sin helhet. De opplever at utviklingsarbeidet har vært en bevisstgjøringsprosess på mange områder, fra grunnleggende menneskesyn, til mellommenneskelige prosesser og faglige utfordringer. Flere trekker også frem betydningen av den røde tråden, helt fra indre psykologiske prosesser hos den enkelte voksne til konkrete oppgaver rettet mot elever og elevenes læringsutbytte. Informantene opplever sine kollegaer som betydningsfulle og at de er en del av en kultur med gode mellommenneskelige relasjoner. Grant (2007) viser til at en følelse av integrasjon er oppnådd gjennom å føle seg verdsatt av og tilknyttet ”betydningsfulle andre” (Grant, 2007).no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectpersonalutviklingno_NO
dc.subjectskoleledelseno_NO
dc.subjectlærende organisasjonerno_NO
dc.subjectledelseno_NO
dc.subjectarbeidsmiljøno_NO
dc.titleMake my day : personalutvikling i en lærende organsiasjonno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Social and occupational psychology: 263no_NO
dc.source.pagenumber104 bl.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel