Persistens av objekter : forskjellige måter å lagre objekter på : med eksempler i C#
Abstract
Objektorienterte systemer skaper objekter i maskinens internminne. Når slike systemer avsluttes, vil minnet bli tømt og objektene går tapt. Man vil vanligvis sikre at objektene tas vare på til neste gang systemet åpnes – såkalt persistens av objektene. Det innebærer i praksis lagring til et ytre lager, gjerne et platelager. Slik persistens kan gjøres på forskjellige måter. I denne rapporten omtales noen av disse måtene og det vises enkle eksempler på hvordan det rent faktisk kan gjøres i programspråket C# ("C-sharp"). De færreste persistensmetodene er objektorienterte. Eksemplene viser at metodene da har betydelige ulemper, fordi objektene må konverteres fra objektorientert til "flat" struktur. Det er tungvint for programmereren og kan fort føre til feil. Noen av metodene stiller dessuten urimelige krav til det objektorienterte systemet. Det vises også to eksempler på objektorienterte persistensmetoder, herunder en objektorientert database, og da viser det seg at persistensen er ganske enkel for programmereren av det objektorienterte systemet. Det blir ingen konvertering og derfor også mindre sannsynlighet for feil.