Nettverk som læringsarena
Abstract
Dette er tredje rapport i HIBUs arbeidsnotatserie om prosjektet: ”Differensiering og tilrettelegging av videregående opplæring” i Buskerud. Den første rapporten ”Nettverksarbeid – en læreplan i endringsarbeid” (Arbeidsnotat nr.50) inneholder en beskrivelse av det strategiske kompetanseutviklingsarbeidet som er gjort i prosjektet. Neste rapport, ”Lærernettverk som basis for endringsarbeid” (Arbeidsnotat nr.52), inneholder erfaringer og drøftinger etter to år med fokus på kunnskapsutvikling i skolen gjennom nettverk.
For å hjelpe leseren vil jeg gjøre oppmerksom på at denne tredje rapporten, ”Nettverk som læringsarena”, består av to deler. Den første delen er en rapport fra samarbeidet mellom Buskerud fylkeskommune og Høgskolen i Buskerud (kap.1 – 3). Den andre delen har en mer forskningsmessig tilnærming til hvordan nettverk fungerer som læringsarena. Kap. 5 hører vi deltakernes erfaringer fra nettverksarbeidet, i kap.6 har jeg en teoretisk innfallsvinkel og i kap 7 drøftes enkelte sider av problematikken videre.
Series
Arbeidsnotater fra Høgskolen i Buskerud53