Blar i USN Open Archive på forfatter "Toft, Audun"
-
Dybdelæring i KRLE-faget - en kvalitativ studie med fokus på KRLE-læreres forståelse av og arbeid med dybdelæring
Svendsen, Mariell Johannessen (Master thesis, 2022)Dybdelæring er et begrep som har fått en viktig rolle i den norske skolen med ny overordnet del og nye læreplaner i fagene. Likevel finnes det ingen klare definisjoner av begrepet. Skolen skal arbeide for å fremme dybdelæring, ... -
Først engasjement, så innhold: Bruk av serien På tro og Are i religionsundervisning i videregående skole
Toft, Audun (Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen diskuterer bruken av serien På tro og Are i religionsundervisning basert på observasjoner fra et case-studie i videregående skole. Fokus er på seriens episode om buddhisme. Denne episoden er kontroversiell og ... -
«Jeg tror jo alle ble slitne etter hvert». En kvalitativ undersøkelse av norske religionslæreres arbeidssituasjon under koronanedstengingen våren 2020
Rosland, Kristine Toft; Toft, Audun (Peer reviewed; Journal article, 2023)Hvor mye autonomi opplevde norske lærere å ha under koronanedstengingen våren 2020? I denne artikkelen presenterer vi funn fra en intervjustudie som inkluderte ni lærere fra ulike norske videregående skoler. Disse funnene ... -
Killing in the name of <insert god here>: Religion som narrativt virkemiddel i TV-seriene Carnival Row og Legion
Toft, Audun (Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen ser på hvordan religion fremstilles i to profilerte TV-serier fra 2019. Med utgangspunkt i nyhetsstudier og innrammingsteori, argumenterer jeg for at etablerte og velkjente forestillinger om religion som ... -
When Terror Strikes: The 2015 Paris Attacks in Religious Education Classrooms in Norway
Toft, Audun (Peer reviewed; Journal article, 2020)Terrorism is commonly considered to be a controversial issue in religious education (RE). RE teachers find it a challenging topic to address, and many avoid it altogether. This article explores the question of addressing ...