Blar i USN Open Archive på forfatter "Fon, Karl Petter"
-
Et forståelig kroppsøvingsfag?: Kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen – erfaringer fra elever og lærere på ungdoms- og videregående trinn: Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2022
Vinje, Erlend Ellefsen; Haugen, Fredrik Lie; Vagle, Markus; Aaring, Vegard Fånes; Fon, Karl Petter; Brattenborg, Steinar; Sandell, Martin Blaauw; Kvikstad, Ingvild; Berg-Johnsen, Espen; Jensen, Rein; Kruken, Andrea Hovstein; Lund, Johan Ludvik; Aasland, Oda Eline; Aasland, Markus (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;139, Report, 2024)I dette sammendraget presenterer vi noen av hovedfunnene i FUSK-undersøkelsen som ble gjennomført i løpet av mai 2022. Dette er en digital spørreundersøkelse med et selvrekrutterende design for lærere. Disse lærerne har ... -
Hva kjennetegner den dyktige kroppsøvingseleven? Elevers og læreres oppfatninger av viktige ferdigheter, kunnskapsområder og egenskaper ved vurdering i kroppsøvingsfaget på ungdomstrinnet og i videregående skole etter innføringen av LK20: Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2023
Røynesdal, Øystein Bue; Haugen, Fredrik Lie; Vagle, Markus; Aaring, Vegard Fånes; Fon, Karl Petter; Brattenborg, Steinar; Sandell, Martin Blaauw; Berg-Johnsen, Espen; Jensen, Rein; Kruken, Andrea Hovstein; Kvikstad, Ingvild; Vinje, Erlend Ellefsen (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;152, Report, 2024)I dette sammendraget presenterer vi hovedfunnene i FUSK-undersøkelsen som ble gjennomført i mai og juni 2023. Studien var en digital spørreundersøkelse, der vi brukte et tverrsnittdesign for å undersøke elevers og læreres ... -
«Hvordan erfarer en kroppsøvingslærer på mellomtrinnet en implementering av modellbasert praksis i en norsk kroppsøvingskontekst? - Et selvstudium av praksis
Hansen, Tobias Skuggedal (Master thesis, 2023)Prosjektets bakgrunn: Kroppsøvingsfagets legitimeringsgrunnlag har blitt diskutert både nasjonalt og internasjonalt. Vinje et al (2021) stiller spørsmålet om vi har et forståelig kroppsøvingsfag, og hevder endringene som ... -
«Jeg er litt usikker på hvordan jeg ivaretar idrettsperspektivet selv egentlig»
Vinnord, Magnus (Master thesis, 2023)I denne studien ønsket jeg å undersøke hvordan ulike kroppsøvingslærere implementerer idrettsaktiviteter i kroppsøvingsundervisning. Bakgrunnen for interessen rundt dette temaet bunner ut i innholdet i læreplanen for ... -
Modellbasert undervisningspraksis i en norsk kroppsøvingskontekst- Erfarte erfaringer i praksis
Flaa, Alexandra; Pasic, Miran (Master thesis, 2022)Hensikt: Målet med prosjektet er å løfte frem erfaringene i løpet av et skoleår for 9.klasse rundt modellbasert praksis både fra kroppsøvingslærerens og elevenes perspektiv. Videre ser vi på hvordan og hvorfor en modellbasert ... -
Modeller-basert praksis i kroppsøving - Et selvstudium av praksis
Fon, Karl Petter (Master thesis, 2020)Kroppsøvingsfagets legitimeringsgrunnlag har internasjonalt blitt drøftet og diskutert. Blant annet Kirk (2010) mener at faget har tre mulige fremtider; uforandret fra dagens praksis med små endringer, reformert med en ... -
Sport Education sin betydning for dybdelæring i kroppsøvingsfaget
Moskvil, Mathias Bredholt; Helberg, Kristine Karlsen (Master thesis, 2022)Gjennom vår masterstudie i grunnskolelærerutdanning, fikk vi presentert Sport Education som en pedagogisk undervisningsmodell i kroppsøving. Denne modellen fanget vår interesse som en innovativ måte å drive undervisning ...