Blar i USN Open Archive på forfatter "Brazier, Eirik"
-
Algoritme-bevissthet i samfunnsfaget
Brekke, Anna Aasprong (Master thesis, 2023)Samfunnsfaget har i fagfornyelsen et helt spesielt ansvar for å utvikle elevens digitale medborgerskap, men fenomenet algoritme-bevissthet er likevel ikke synlig i samme læreplanverk. Hver eneste dag er både barn og voksne ... -
Bruken av geografi i historiefremstillinger i lærebøker
Borgen, Michelle Leonie Margrethe (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i samfunnsfag undersøker hvordan lærebøker på ungdomstrinnet bruker geografi i sine historiefremstillinger. Målet er å sette et søkelys på sammenhengene i samfunnsfaget, fordi samfunnsfaget i grunnskolen ... -
Dataspill i samfunnsfag
Oxum, Joacim (Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er bruken av dataspill til historieundervisning på ungdomsskolen. Problemstillingen lyder som følger: «Hvordan kan dataspill brukes som didaktisk metode i samfunnsfag innenfor historieundervisning?». ... -
En intervjustudie av NGOers arbeid med digitalt medborgerskap
Auke, Helene (Master thesis, 2023)Dette er en intervjustudie av frivillige organisasjoners arbeid med utvikling av digitalt medborgerskap hos unge og om det har overføringsverdi på det arbeidet som skal gjøres i skole og lærerutdanning -
Escape games som potensielle læringsarenaer : Sluttrapport
Brazier, Eirik; Cruaud, Caroline; Lofthus, Liv Gardsjord (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;101, Report, 2022)denne rapporten oppsummeres foreløpige funn fra prosjektet Escape games for learning. Prosjektet var et samarbeid mellom læringsgteknologibedriften Escape History AS og USN, med midler fra Forskningsrådets FORREGION-satsing, ... -
EvaFag 2025: Evaluering av Fagfornyelsen : Realiseringer av læreplanen i spesifikke fag. Arbeidspakke 1, Delrapport 1
Burner, Tony; Alvestad, Karl Christian; Brazier, Eirik; Gustavsen, Trond Stølen; Kacerja, Suela; Ruud, Lise Camilla; Salvesen, Geir Sigvard; Schipor, Delia (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;91, Report, 2022)Denne delrapporten rapporterer fra kvalitative data fra et pågående longitudinelt evaluerings-prosjekt, «Evaluering av hvordan Fagfornyelsen realiseres i spesifikke fag 2021-2025», forkortet «EvaFag2025». Det har vært ... -
EvaFag 2025: Evaluering av fagfornyelsen : «Det er jo ikke sånn at vi skal finne opp kruttet når ting virker» Kontinuitet og endring i fag og klasserom som følge av implementering av fagfornyelsen. Første samlerapport
Bergsgard, Nils Asle; Alvestad, Karl Christian; Brazier, Eirik; Burner, Tony; Gustavsen, Trond; Hjardemaal, Finn; Kacerja, Suela; Møller, Geir; Ruud, Lise Camilla; Salvesen, Geir; Schipor, Delia (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;94, Report, 2022)Denne samlerapporten oppsummer første runde i et pågående longitudinelt evalueringsprosjekt, «Evaluering av hvordan Fagfornyelsen realiseres i spesifikke fag 2021-2025», forkortet «EvaFag2025». I arbeidspakke 1 har det ... -
Hvilke digitale verktøy brukes i samfunnsfag og hvordan blir det iverksatt i klasserom - Observasjon av digitale verktøy som ble brukt i forskjellige klasserom og lærers rolle i en digital skole
Jansen, Fredrik (Master thesis, 2022)Denne forskningsoppgaven har prøvd å belyse viktige momenter i LK20 og kravene som stilles overfor læreres profesjonsfaglige kompetanse i lys av hvordan de har iverksatt digitale verktøy i sine undervisningstimer. Oppgaven ... -
Kahoot brukt i samfunnsfag
Pedersen, Andreas Ek (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan tre lærere bruker Kahoot i samfunnsfagundervisningen og hva tre lærerne tenker om hvordan skolen tilpasser seg den digitale utviklingen. Skolen og samfunnet blir stadig mer digitalisert, ... -
Kontrafaktisk historie i og utenfor klasserommet? En kvalitativ masterstudie om hvordan kontrafaktisk historie kan brukes i klasserommet og hvordan det påvirker lærere og elever
Birkeland, Martin Manneråk (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan kontrafaktisk historie kan anvendes i undervisningen og hvilken påvirkning denne metoden har på både elever og lærere. Studien er gjennomført som en kvalitativ intervju-undersøkelse ... -
Læreplan i endring - er det plass til sosiale medier?
Phan, Son Hung (Master thesis, 2023)Sosiale medier spiller en stadig viktigere rolle i skoleundervisningen, og fremtiden ser lovende ut for bruken av disse plattformene i klasserommet. Som forsker har du valgt å anvende aksjonsforskning for å konstruere et ...