Browsing USN Open Archive by Journals "Prismet"
Now showing items 1-5 of 5
-
Fragmentering og disharmoni, eller helse og livsmestring?
(Others, 2019)Folkehelse og livsmestring er innført som et nytt tverrfaglig emne i skolen. I dette essayet argumenteres det for at så lenge trekk ved eksisterende skolekultur fremmer det motsatte, er det ikke nok å innføre et nytt faglig ... -
Først engasjement, så innhold: Bruk av serien På tro og Are i religionsundervisning i videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen diskuterer bruken av serien På tro og Are i religionsundervisning basert på observasjoner fra et case-studie i videregående skole. Fokus er på seriens episode om buddhisme. Denne episoden er kontroversiell og ... -
«Jeg tror jo alle ble slitne etter hvert». En kvalitativ undersøkelse av norske religionslæreres arbeidssituasjon under koronanedstengingen våren 2020
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Hvor mye autonomi opplevde norske lærere å ha under koronanedstengingen våren 2020? I denne artikkelen presenterer vi funn fra en intervjustudie som inkluderte ni lærere fra ulike norske videregående skoler. Disse funnene ... -
Julevandring og yogakurs. Hvem definerer religion i barnehagen?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Barnehager tilbys vandringer for barn i kirker i forbindelse med jul, og kurs for barn i yoga og meditasjon, av eksterne aktører. Vi har spurt barnehagelærerstudenter og deres praksislærere om de vil takke ja til slike ... -
Pedagogisk arbeid med grunnverdien tilgivelse: Mellom skolens formål og de unges erfaring
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Tilgivelse er en av grunnverdiene i Opplæringslovens §1 (Formålsparagrafen) og Overordnet del av læreplanverket. Empirisk forskning antyder at tilgivelse har både psykiske og fysiske helsemessige gevinster. Det er derfor ...