• Democracy and science: two sides of the same coin? 

      Wistrøm, Øyvind; Madsen, Janne (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Democracy and science, according to a number of researchers, share several basic characteristics like critical thinking, public discourse, open debate, free flow of information, mutual respect, and the critical role of ...
    • Grubletegninger som metode for økt naturfaglig argumentasjon og refleksjon blant lærerstudenter og elever 

      Strande, Anne Lise; Madsen, Janne (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      The purpose of this research is to investigate Concept cartoons as a teaching method in natural science in teacher education. We explore how Concept Cartoons influence and support the learning of natural science. In recent ...
    • Lek og lekende tilnærminger i den første skriveopplæringen 

      Jonassen, Karoline Lindahl; Skalleberg, Lina Herland (Master thesis, 2023)
      Med utgangspunkt i lekens betydning for elevene i begynneropplæringen, ønsket vi å undersøke lærernes praktisering av og argumentasjon for lek i skriveopplæringen. Formålet med studien var å tilegne oss kunnskap om, og få ...
    • Lekende læring i begynneropplæringen 

      Kleppe, Therese; Bakke, Thea Emilie (Master thesis, 2023)
      Det har blitt et økende fokus på lek i den nye læreplanen, òg i utdanningsløpet for lærere. Lek er et vidt begrep, og hva som ligger i lekbegrepet og hvordan det kan komme til uttrykk i begynneropplæringen, kan diskuteres. ...
    • Lærerens erfaring med bruk av nonverbal kommunikasjon for å skape relasjon. 

      Boldvik, Marte; Husby, Ida Elisabeth (Master thesis, 2022)
      Problemstilling Formålet med denne forskningsoppgaven er å belyse hva lærers erfaring med sin påvirkning av relasjonen gjennom nonverbale kommunikasjon er. Forskningsoppgaven vil belyse den positive og negative relasjonen ...
    • Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen: Resultater fra en spørreundersøkelse i regi av NFR-prosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke 

      Olsen, Knut-Rune; Wedde, Elise; Antonsen, Yngve; Bjerkholt, Eva; Brokke, Tonje Harbek; Gallavara, Gunn; Gilberg, Heidi; Havre, Sissel; Hjardemaal, Finn R; Jakhelln, Rachel; Madsen, Janne; Sandsmark, Jorun; Stenseth, Anna-Maria (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;105, Report, 2022)
      Formålet med undersøkelsen var å kartlegge hvilke forventninger det første kullet i den femårige integrerte masterutdanningen for grunnskolelærere har til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen. Det empiriske grunnlaget ...
    • Oppd(r)ag Bærekraft 

      Groeneweg, Stine (Master thesis, 2021)
      Abstract will be available on 2024-05-27
    • Student Teachers Promoting Democratic Engagement Using Social Media in Teaching 

      Biseth, Heidi; Madsen, Janne; Christensen, Ingrid Christine Reite (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      In this study, we address how student teachers can facilitate democratic engagement in school. The demo-cratic engagement is seen through the lenses of an increasingly digital world through which both teachers and children ...
    • Sustainable Use of Ecological Concepts in Educational Science 

      Svenkerud, Sigrun; Madsen, Janne; Ballangrud, Brit Bolken; Strande, Anne Lise; Stenshorne, Marit Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      In this article, the authors discuss the use of ecological concepts (ecology, boundary, niche) in educational research to understand if and how these concepts from one field of science (ecology) can bring a new understanding ...