Browsing USN Open Archive by Author "Gabrielsen, Anja"
Now showing items 1-13 of 13
-
«Arbeidspraksis som del av bachelorutdanningen i natur- og miljøforvaltning» : Et delprosjekt i Arter i arbeid ved INHM : Sluttrapport fra følgeforskning
Gabrielsen, Anja; Skalstad, Ingunn (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;143, Report, 2024)Sommeren 2023 gjennomførte Institutt for Natur, Helse og Miljø (INHM) ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) en prøveordning der studenter ved bachelorutdanningen i natur- og miljøforvaltning ved INHM fikk mulighet til å ... -
Betydningen av fremtidshåp i undervisning for bærekraftig utvikling
Rindarøy, Magnus Senneset; Evju, Rino Andre Karlsen (Master thesis, 2022)Klimautfordringer og bærekraft er et tema som stadig fremkommer gjennom nyheter og andre medier. Nyhetene er ofte katastrofeorienterte og kan virke skremmende fordi utfordringene er så store og globale. Når disse utfordringene ... -
Hvordan kan en forskningstilnærming bidra til å vektlegge lærerens stemme ved studie av utdanning for bærekraftig utvikling?
Gabrielsen, Anja (Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne metodologistudien drøftes anvendelse av konstruktivistisk grounded theory på et datamateriale med intervjuer av lærere med erfaring i utdanning for bærekraftig utvikling (UBU). Siden flere studier peker på et gap ... -
Interdisciplinary primary school curriculum units for sustainable development
Munkebye, Eli; Scheie, Eldri; Gabrielsen, Anja; Jordet, Arne N. Nikolaisen; Misund, Stig; Nergård, Tone; Øyehaug, Anne Bergliot (Journal article; Peer reviewed, 2020)Education for sustainable development (ESD) provides crucial opportunities for young people to be involved in complex sustainability issues. This study contributes to existing knowledge about primary school teachers’ ... -
Kontekst for læring. Nærmiljø som læringsarena i utdanning for bærekraftig utvikling
Gabrielsen, Anja (Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;23, Doctoral thesis, 2019-02-04)Verden i dag står overfor store miljømessige og sosiale utfordringer som får konsekvenser for framtidas samfunn, lokalt og globalt. Derfor vil det være av stor betydning å utdanne elever som både får nødvendige kompetanser ... -
Lærerperspektiver på kompetanse til å handle miljøbevisst
Søfteland, Eirik; Skeie, Jakob (Master thesis, 2023)Læreplanen for naturfag beskriver hva bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema handler om. Et av de sentrale punktene er at elever skal få kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger. Samtidig må beskrivelsene ... -
Nærmiljø som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling. En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner
Gabrielsen, Anja; Korsager, Majken (Journal article; Peer reviewed, 2018)Despite an increased focus on education for sustainable development (ESD), many teachers still report insecurity in how to implement ESD in their practice. This study examined teachers’ reflections from using the local ... -
"Skolehagen er på en måte en jordklode i miniatyr" - Hvordan kan skolehagen brukes som læringsarena i naturfag for å bidra til læringsutbytte, elevmedvirkning og undervisning for bærekraftig utvikling?
Nybøe, Ingrid (Master thesis, 2024)Bærekraftig utvikling får stadig større oppmerksomhet, og i norsk skole skal det gjennom kunnskapsløftet (LK20) utdannes elever med bærekraftskompetanse, hvor formidlingen skal skje på en måte som skaper håp og handlekraft ... -
Skolehagens fremtid som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling
Dybwik, Kjersti Sjømæling (Master thesis, 2023)Bærekraftig utvikling får stadig større oppmerksomhet, både i samfunnet generelt og i utdanning. LK20 sin fagfornyelse innebærer at bærekraftig utvikling skal trekkes inn i fag og fokuseres på som et sentralt tverrfaglig ... -
Tverrfaglighet i naturfag
Kjoberg, Torill Cathrine Skaar (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan lærere på barneskolen kan jobbe for best mulig tverrfaglig undervisning i naturfag, og hvilke utbytter tverrfaglig undervisning kan gi elever i norsk skole. Videre undersøkes ... -
Uteskule og motivasjon i naturfag
Berlandstveit, Heidi (Master thesis, 2022)Denne studien omhandlar motivasjon hos elevar knytt til bruk av uteskule på mellomtrinnet. Hensikta med undersøkinga var å finne ut om bruk av uteskule på mellomtrinnet påverka elevane sin motivasjon for naturfag, og ... -
Vitensenter: Et utvidet klasserom og kompetansebygger for det 21. århundre
Møller, David Bergsagel (Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å undersøke hvilke ulike typer kompetanser elever bør tilegne seg i møte med globale utfordringene for det 21. århundre. Utdanningssystemet er avgjørende for å forberede elevene gjennom ... -
Å fremme elevers engasjement og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling: En studie av et undervisningsopplegg om avfall og ressurser hvor skolene samarbeider med en ekstern aktør.
Aschim, Elin Leirvoll; Gabrielsen, Anja; Tesikova, Martina; Bøe, Mari (Peer reviewed; Journal article, 2020)Skolen har en viktig rolle i å utdanne borgere som har både evne og vilje til å bidra til en mer bærekraftig fremtid. I denne studien har vi undersøkt hvordan et undervisningsopplegg om autentiske bærekraftsutfordringer ...