• Da e kjedeleg... Alt e jo på bokmål! 

      Samnøy, Tina Skagen (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven retter søkelyset mot nynorskdidaktikk i lærebøker. Dette blir undersøkt med følgende problemstilling: Hvordan blir lærebøker i norsk tilrettelagt for nynorskelever på mellomtrinnet? Problemstillingen ...
    • Det fantastiske mellom verdener: Fantasytrekk i og didaktiske refleksjoner om romanen Mellom verdener 

      Bolme, Elise Reierskog (Master thesis, 2023)
      I denne masteravhandlingen analyserer jeg romanen Mellom verdener (2014) skrevet at Máret Ánne Sara. I analysen har jeg fokus på hvilke litterære virkemidler som er vanlige i fantasysjangeren. Dette gjør jeg ved å svare ...
    • Fagsamtalen i lærebøker - Analyse av fire læreverks ulike fremstillinger av fagsamtalen og tilhørende oppgaver 

      Klepaker, Karoline (Master thesis, 2022)
      Masteroppgaven Fagsamtalen i lærebøker – Analyse av fire læreverks ulike fremstillinger av fagsamtalen og tilhørende oppgaver gir en oversikt over hvordan fire ulike læreverk utgitt etter Kunnskapsløftet 2020 fremstiller ...
    • Hva er KI-literacy for Udir? 

      Lirhus, Agnar (Master thesis, 2023)
      Siden ChatGPT slo ned som lyn fra klar himmel 30. november 2022, har generative språkmodeller vært på agendaen i norsk skole. Masteroppgaven analyserer Udirs kompetansepakke Kunstig intelligens i skolen for å forstå hvordan ...
    • Lesekvarten 

      Pettersen, Rebecca Cecilie (Master thesis, 2021)
      Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan lærere reflekterer over og beskriver deres bruk av Lesekvarten. For å finne svar på oppgavens hovedspørsmål «Hvilke refleksjoner gjør norsklærere seg rundt egen bruk av ...
    • Literacy i naturfag og fysikk. Hva kreves av grunnleggende ferdigheter? 

      Aamotsbakken, Bente; Askeland, Norunn (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Artikkelen drøfter læreplanens vekt på grunnleggende ferdigheter og argumenterer for at grunnleggende ferdigheter lesing og skriving kan studeres som én ferdighet: literacy. Lærerens rolle blir ansett å være avgjørende for ...