Blar i USN Open Archive på forfatter "Stykket, Evy Beate"
-
"Barn skaper mirakler når de leser": En studie av hvordan leseopplevelse fremmes i læreplanen
Hauge, Kristine (Master thesis, 2021)Temaet i denne studien er leseopplevelse i læreplanen. Denne studiens problemstilling er derfor hvordan fremstilles leseopplevelse i LK20 og hvilke litteraturdidaktiske muligheter gir denne fremstillingen? Bakgrunnen for ... -
Det er typisk norsk å vite hva som er typisk norsk
Solvang, Sølvi Aspen (Master thesis, 2020)Sammendrag Denne masteroppgava handler om konstruksjonen av norsk virkelighet i to multimodale tekster gitt til eksamen i norsk for minoritetsspråklige med kort botid i Norge, i videregående skole. Tekstene består av ... -
Fysisk aktiv læring i norskfaget
Krogh, Anette (Master thesis, 2021)Bakgrunn: Det dualistiske synet har lenge preget skolen, og under et praksisopphold ble vi introdusert for fysisk aktiv læring som handler om læring igjennom bevegelse. Denne masteravhandlingen undersøker hvordan et utvalg ... -
«Han har da ei Lærebygning» Aasmund Olavsson Vinje sitt syn på Knud Knudsen i Dølen
Stykket, Evy Beate (Peer reviewed; Journal article, 2021)Knud Knudsen (1812–1895) and Aasmund O. Vinje (1818–1870) were two prominent Norwegian figures in the nineteenth century. Although they are both frequently mentioned in various books and texts about Norwegian language ... -
Innramming av skriveoppgaver på ungdomstrinnet: Hvordan innrammes skriveoppgavene i kapitlene om argumenterende tekster i Fabel 8 og Kontekst 8 - 10, og på hvilken måte legger oppgavene til rette for elevenes skriving av argumenterende tekster?
Løkka, Vilde Bakken (Master thesis, 2021)Bakgrunn og formål: Denne masteroppgaven handler om innramming av argumenterende skriveoppgaver i norskfaget for ungdomstrinnet. Forskning har vist at mange elever sliter med å skrive argumenterende, og at det er gjort ...