Creating, uncreating and recreating: experimenting together with students, things and processes in design education
Doctoral thesis
Published version
View/ Open
Date
2023-05-12Metadata
Show full item recordCollections
- Culture studies [29]
Abstract
The research that makes up this thesis takes place in the context of design education. However, the implications reach beyond the confines of design, education, and design education. The research, or the subject(s) of the research, and the processes that gave the research its form and content, can be seen as originating from two different sets of problems, distinctly different from each other but at the same time drifting in and out of a kind of intimate interconnection. On the one hand, the thesis is an exploration, through empirical studies of concrete situations in different educational settings, of problems, values, knowledge, hopes and aims that are at play in design education. On the other hand, it is an unfolding of processes that, in some senses, are also mine; the processes of making an academically relevant text out of material experimentations, knowledge, skills, and praxis that were located within, and working through, the body. The processes are different in that they are ‘about’ different things, from different spheres: education from the outside and me as a kind of inside. They are alike in that they thematise the intimate relationship(s) between the material world and the social world; education and values; body and mind; matter and meaning; and practice and research. Forskningen i denne avhandlingen har funnet sted i en designutdanningssammenheng. Men temaene som undersøkes kan også ha relevans for andre fagområder. Forskningen, eller gjenstanden(e) for forskningen, og prosessene som ga forskningen form og innhold, har vokst frem fra to ulike knipper av problemer, forskjellige fra hverandre, men likevel tett sammenkoblede: På den ene siden er avhandlingen en utforskning av – via empiriske studier av konkrete situasjoner i en utdanningssammenheng – problemer, verdier, kunnskap, håp og mål som er i spill i designutdanning. På den andre side er avhandlingen og en utforskning av ulike prosesser som i en viss forstand er knyttet til min egen utvikling som forsker: Disse prosessene har jeg undersøkt ved å tematisere utfordringene knyttet til det å lage akademisk relevante tekster på grunnlag av materielle eksperimenter med studenter og virksomhet knyttet til praktiske ferdigheter som er lokalisert i, og virker gjennom kroppen. Slike prosesser kan sees på som forskjellig fra hverandre ved at de handler ‘om’ forskjellige ting fra ulike sfærer: Utdanningen som et slags utenfra eller utenfor, forskeren og forskerens prosesser som et slags indre eller innenfor. Men de kan også sees på som like hverandre ved at begge tematiserer de intime relasjonene mellom den materielle verden og den sosiale verden, mellom utdanning og verdier, kropp og sinn, materie og mening, og praksis og forskning.
Has parts
Article 1: Sjøvoll, V.: The stool that became a tree: Reflecting on a collaborative student project in design education. International Journal of Education Through Art, 18(3), (2022) 377-393. https://doi.org/10.1386/eta_00107_1. Not available onlineArticle 2: Sjøvoll, V.: Experimenting with aesthetic-affective openness to vital materiality in design education – an exploration of three student projects: ‘the disassembly of a guitar’, ‘the forgotten table’ and the ‘sofa that became a dress’. Sumitted with minor revisions to Jased: Journal for research in arts and sports education. Not available online
Article 3: Sjøvoll, V.: ’Please tell me about and idea you would love to realise’- an exploration of abandoned ideas in design education. FormAkademisk, 15 (1), (2022) 1-12. https://doi.org/10.7577/formakademisk.4513
Article 4: Sjøvoll, V., Grothen, G. & Frers, L.: Abandoned ideas and the energies of failure. Emotion, Space and Society, 36, 100709, (2020). https://doi.org/10.1016/j.emospa.2020.100709