• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • 6 Skriftserier
  • Skriftserier fra tidligere HiBu, HiVe, HBV og HiT
  • HiT skrift
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • 6 Skriftserier
  • Skriftserier fra tidligere HiBu, HiVe, HBV og HiT
  • HiT skrift
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hovedfagsoppgaver i forming Notodden 1976-1999 : faglig innhold sett i lys av det å forme

Melbye, Ella
Research report
Published version
Thumbnail
Åpne
HiT-skrift (1.036Mb)
Kronologisk oversikt over hovedfagsoppgaver i forming 1976-1999 (653.4Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2439213
Utgivelsesdato
2003
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • HiT skrift [62]
Sammendrag
Denne rapporten inneholder en studie av faglig innhold i 180 hovedfagsoppgaver i forming som er gjennomført ved Telemark Lærerhøgskole/Høgskolen i Telemark i tidsrommet 1976 ? 1999. Analysen er utført ut fra perspektivet det å forme, der problemstillingen har vært: Hvilke karakteristika ved innhold, formingsprosesser, forståelsesperspektiv og utviklingstendenser kan avdekkes? Oppgavene dokumenterer at praktisk-estetiske og skapende handlinger i forming karakteriseres av et samspill mellom kandidatenes indre verden, egen fysisk handling og den ytre materielle verden forstått som både kultur og natur. I dette møtet foregår det en transformasjon av både det konkrete materialet og mennesket selv. Under forutsetning av ekte engasjement fra den som deltar, skjer det kunnskapsutvikling og læring. Gjennom kandidatenes egen oppmerksomhet, intensjoner og deres praktisk, estetiske og kreative handlinger tolker de seg til mening. Formingsproduktene kan sees som et resultat av tolkningen og er uttrykk for kandidatene selv i gitte situasjoner og tid. Kandidatene perspektiverer eller kombinerer formingsprosesser med kunstfaglig og pedagogisk teori, og i noen grad utprøving i skoleverket. Til slutt drøftes det å forme ut fra forståelsene: Det å forme sett i lys av ytre og indre verden, Det å forme sett som kunst- og kulturformidlingsprosesser, Det å forme sett i lys av den dobbelte didaktikk.
Utgiver
Høgskolen i Telemark
Serie
HiT skrift
Opphavsrett
© The Authors/Telemark University College

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit