Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKongsgården, Petter A.
dc.contributor.authorMidtbø, Tor
dc.coverage.spatialBamble
dc.coverage.spatialStathelle
dc.date.accessioned2014-10-28T09:19:11Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:24:40Z
dc.date.available2014-10-28T09:19:11Z
dc.date.available2017-04-19T13:24:40Z
dc.date.issued2014-10-28
dc.identifier.citationKongsgården, P., & Midtbø,T. (2014) iPad som læringsressurs i undervisningen. Pilotprosjekt Stathelle barneskole 2012 - 2014. Sluttrapport. Porsgrunn: Høgskolen i Telemark
dc.identifier.isbn978-82-7206-384-8
dc.identifier.issn1894-1044
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439153
dc.description.abstractDenne rapporten presenterer resultatene fra pilotprosjektet ved Stathelle barneskole, der alle elevene på 6. trinn fikk hver sin iPad høsten 2012. Rapporten retter søkelyset mot iPaden som arbeidsredskap i elevenes læring og undervisning, og hvorvidt det bidrar til bedre tilpasset opplæring og påvirker elevenes læringsutbytte. I overkant av 95 % av alle 15-åringer i Norden er daglig koblet opp på Internett. Tilgangen til digitale medier endrer måten elever tilegner seg informasjon på og definerer kunnskap. Digitale medier forenkler læring som i dagens samfunn handler om samhandling, samspill og deltakelse mer enn passiv konsumering av informasjon eller kunnskap og har et potensiale til å endre læringsmiljøer. En avgjørende faktor her er læreren som må legge til rette for en pedagogisk praksis eller didaktikk som vektlegger en læringssentrert tilnærming der læring ses på som en samarbeids- og sosial situert prosess. Man må se på teknologien som en hjelp og støtte til læring, der teknologien tilpasses det behovet elever og lærere har i læringsarbeidet. Fasinasjonen av teknologibruk i seg selv, bidrar sjelden til læring. Utvalget i denne undersøkelsen er 77 elever og fem lærere. Det er gjennomført elektronisk spørreundersøkelse av elevene, med fokusgruppeintervju av halvparten av elevene og alle lærerne. Det har vært gjennomført en retesting av elevenes kompetanse i lesing etter ett år med iPad og Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT) har fulgt en liten gruppe elever med særskilt behov for tilrettelegging av undervisningen. Undersøkelsen er basert på et Mixed Method Design med spesielt fokus på bruk av iPad og ”synliggjøring av mål for elevenes opplæring”, ”i vurdering for læring”, ”som motivasjonsfaktor for elevenes læring”, ”for å bedre sammenhengen mellom elevenes arbeid på skolen og hjemme (lekser)” og ”i organisering av tilpasset opplæring”. Vi har gjennomført enkle statistiske analyser basert på spørreundersøkelsen og latt det som kom fram der legge rammer for hva de semistrukturerte intervjuene av elever og lærere skulle bygges på. Når det gjelder analysen av intervjuene, har vi brukt den Konstant komparative analysemåten, hvor vi har tatt utgangspunkt i overnevnte fokusområder, men hvor vi har vært åpne for at også andre kategorier kunne oppstå underveis i analysen. Undersøkelsen viser at iPaden har blitt et viktig redskap i elevenes læringsarbeid. Den bidrar til å hjelpe elevene til å organisere og ta vare på lærestoffet på en helt annen måte enn tidligere. Noe som er til stor hjelp for elevenes oversikt. Elevene har blitt mer aktive i sin egen læringsprosess ved selv å innhente informasjon fra ulike kilder via nettet, vurdere kildenes relevans for oppgaven. På den måten har elevene utviklet økt selvstendighet og selvdirigering i egen læringsprosess. Vi mener undersøkelsen viser at dette bidrar til bedre tilpasset opplæring og økt læringsutbytte for elevene. Det har 4 også blitt lettere å legge til rette for full integrering i klassene, der elever med behov for spesiell tilrettelegging deltar i ordinær klasseundervisning ved hjelp av iPaden. Vi ser imidlertid at det fortsatt er noen utfordringer når det gjelder å utnytte teknologien i forhold til de behov som elevene har i møte med morgendagens samfunn. Med det mener vi at elevene fortsatt i for stor grad anvender iPaden til å konsumere informasjon, mer enn å skape informasjon. Det er slik at elevene har store mengder informasjon på iPaden, tatt som notater fra undervisningen, som de i liten grad anvender etter at det er notert ned. Elevene samarbeider mer nå enn før de fikk iPad, men det foregår i sann tid ved at de noterer ned det de drøfter eller diskuterer på hver sin iPad. Teknologiens muligheter til å dele uavhengig av tid og sted, ved for eksempel skytjenester, blir ikke benyttet. Det skal sies at dette først og fremst har sin begrunnelse i at skolen ikke har hatt server som har fungert godt nok for dette, og at skolen ikke har tillatt deling i skya grunnet personvern. Vi mener dette er uheldig da elevene allerede bruker slike tjenester i sin fritid, og at dette burde vært implementert som deler av elevenes læringsarbeid. Det har vært svært fornuftig av skolen å etablere et slikt pilotprosjekt, før man eventuelt deler ut iPad til flere eller alle elevene på skolen. Det er viktig å gjøre erfaringer og det blir viktig for skolen og kommunen å gi rom for at skolen og andre lærere kan dele disse erfaringene, for på den måten å sette fokus på den didaktikken som best ivaretar elevenes læring ved bruk av digitale verktøy.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/
dc.subjectiPad
dc.titleiPad som læringsressurs i undervisningen. Pilotprosjekt Stathelle barneskole 2012 - 2014. Sluttrapport
dc.typeResearch report
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi283


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/