Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThronsen, Anne
dc.contributor.authorYoung, Ellinor
dc.date.accessioned2016-01-04T13:30:17Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:24:37Z
dc.date.available2016-01-04T13:30:17Z
dc.date.available2017-04-19T13:24:37Z
dc.date.issued2015-12-30
dc.identifier.citationThronsen, A. & Young, E. PYC i Norge. Foreldreveiledning til foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser i møte med barnevernet 2014-2016. En rapport om erfaringer ved oversettelse av foreldreveiledningsprogrammet Parenting Young Children (PYC) til norsk språk og kultur. Porsgrunn, Høgskolen i Telemark, 2015
dc.identifier.isbn978-82-7206-406-7
dc.identifier.issn1894-1044
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439147
dc.description.abstractThis report provides a summary of the work to translate that evidence-based Australian parental guidance program Parenting Young Children (PYC) to Norwegian language and culture. PYC is adapted to parents with intellectual disabilities. There are approximately 600 children per. years growing up with parents with intellectual disabilities in Norway, and 30- 50% of these children are placed outside home (Tøssebro et al., 2014). That is a large number of families who deserve services adapted to their disabilities to enable them necessary documentation of any lack of care skills, or the necessary help and support in their parenthood. In PYC the families "owns" the goals, and the whole program is based on family participation. PYC is based on specific training methods, photos, checklists and RPGs. Experiences shows that these methods work well in multicultural families where language can be a problem, and where verbal guidance via an interpreter is a challenge. PYC consists of a section of Practical care skills and a section on Interaction parents / children, and there are developed special programs and checklists within each section. It makes families challenges to set goals for both areas. Our experiences, and experiences from Sweden (Starke et al., 2013 Mc Huge & Starke, 2015) shows that working with practical parenting tasks also entails work with the family interaction. The family shows their interaction through the practical tasks, and the work provides the basis for both a good mapping and development of new skills. The parental guidance program PYC is translated to Norwegian language and culture. The main action in the project are now to try the program out in the municipalities and in family centres in 2016. The first basic educational training in the parental guidance program PYC conducts with 15 participants in February 2016.
dc.description.abstractDenne rapporten gir en oppsummering av arbeidet med å oversette det evidensbaserte australske foreldreveiledningsprogrammet Parenting Young Children (PYC) til norsk språk og kultur. PYC er tilpasset foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser. Det er i dag ca. 600 barn pr. år som vokser opp med foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser i Norge, og 30- 50% av disse barna plasseres utenfor hjemmet (Tøssebro et al., 2014). Det er et stort antall familier som fortjener et tilbud tilpasset deres funksjonsevne for at de skal få nødvendig dokumentasjon på eventuell manglende omsorgskompetanse, eller nødvendig hjelp og støtte i sitt foreldreskap. I PYC er det familiene som «eier» målene, og hele programmet bygger på familiens deltakelse. Programmet bygger på konkrete opplæringsmetoder, bilder, sjekklister og rollespill. Erfaringer viser at disse opplæringsmetodene også fungerer bra i flerkulturelle familier hvor språk kan være et problem, og hvor verbal veiledning via tolk er en utfordring. PYC består av en del om Praktisk omsorgskompetanse og en del om Samspill foreldre/barn, og det er utviklet egne opplegg og sjekklister innen hver del. Det gjør at de to delene må sees i sammenheng, og familiene utfordres på å sette mål for begge områdene. Våre foreløpige erfaringer, og erfaringer fra Sverige (Starke et al., 2013, Mc Huge & Starke, 2015) viser at når det jobbes med praktiske foreldreoppgaver jobbes det også med familiens samspill. Det er gjennom de praktiske oppgavene at familien viser hvilke samspill de har, og arbeidet gir grunnlag for både en god kartlegging og utvikling av egne tilpassede tiltak. Foreldreveiledningsprogrammet PYC er oversatt til norsk språk og kultur. Hovedaksjonen i prosjektet er nå å prøve ut programmet i kommunene og i familiesentre i 2016. Første grunnopplæring i foreldreveiledningsprogrammet PYC gis til de første 15 PYC veilederne i februar 2016.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/
dc.subjectforeldreveiledning
dc.subjectbarn
dc.subjectfunksjonsnedsettelser
dc.titlePYC i Norge. Foreldreveiledning til foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser i møte med barnevernet 2014-2016. En rapport om erfaringer ved oversettelse av foreldreveiledningsprogrammet Parenting Young Children (PYC) til norsk språk og kultur
dc.typeResearch report
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi360


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/